Saako naisesta sanoa, että hän olisi kiimassa?
Saako naisesta sanoa, että hän olisi kiimassa? Onko se ilmaisuna jotenkin sopimaton? Jos mielestänne ei ole, voitteko kertoa miten se kiimassa olo ilmenee? Kysyisin myös mitä tarkoittaa, jos sanotaan että joku on kyltymätön?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen ihmisen sanavarastoon kuuluu monenlaisia sanoja, joista ihminen saa itse valita tilanteeseen omasta mielestään sopivimman ilmaisun.
Sanaa ”kiima” on sallittua käyttää, jos se tuntuu itsestä sanalta, joka kuvaa tilannetta sopivimmin. ”Kiimassa” ei sinänsä ole sanana mitään väärää. Jotkut voivat yhdistää sanan enemmän puhekieleen ja henkilön ”villiin” tai ”eläimelliseen” käyttäytymiseen. Jos ei tiedä, mikä sana kuulijasta tuntuu luontevalta, voi kirjakielen ”kiihottunut” olla neutraalimpi synonyymi ”kiimaiselle”. Vivahde-erot vaihtelevat hieman tilanteen ja kuulijan mukaan. Jos ”kiima” tuntuu sopivimmalta sanalta, voit jatkossakin käyttää kyseistä sanaa.
Kiimassa ollessaan henkilö on kiinnostunut harrastamaan seksuaalista toimintaa joko yksin tai toisen ihmisen kanssa. Kiimassa olemista ei välttämättä näe päällepäin. Jos henkilö haluaa ilmaista kiinnostuksensa seksiin, voi tilanteeseen liittyä sanallista viestintää. Myös erilaiset kosketukset, eleet ja ilmeet voivat viestiä kiimassa olemisesta. Ihmisiä on erilaisia, joten kiimassa oleminen ilmenee jokaisella yksilöllisin tavoin. Lisäksi ilmaisutavat saattavat vaihdella eri kertojen mukaan. Parhaimman tiedon saa aina kysymällä henkilöltä itseltään.
”Kyltymätön” tarkoittaa henkilöä, joka ei saa tarpeekseen jostakin asiasta. Kyltymättömän henkilön kiinnostus esimerkiksi seksuaalisuutta tai seksiä kohtaan on sammumatonta mainitulla hetkellä.
Neuvonnan tiimi