Sain genitaaliherpeksen tapailemaltani mieheltä, jolla oli oireeton huuliherpes. Hän ei...
Sain genitaaliherpeksen tapailemaltani mieheltä, jolla oli oireeton huuliherpes. Hän ei tiennyt taudistaan, kun vasta sairastumiseni jälkeen. Pienten selvittelyjen jälkeen selvisi, että hänellä oli ollut aktiivinen huuliherpes lapsena. Itselle asia on ollut henkisesti todella kova paikka, en millään pysty hyväksymään asiaa. Nyt sinkkuna pelkään sitä, etten kelpaa enää kenellekään..Miten tästä voi kertoa uudelle kumppaniehdokkaalle? Pelkään ottaa asiaa puheeksi, pelkään hylätyksi tulemista.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa ikävää kuulla tilanteestasi. Seksitaudit aiheuttavat erilaisia ajatuksia ja monet kokevatkin asian hyvin häpeällisenä, leimaavana ja nolona. Kaikki tunteet ovat luonnollisia ja hyväksyttyjä tilanteessasi ja moni jakaakin aivan samoja ajatuksia kanssasi. Meissä kaikissa asuu tarve tulla hyväksytyksi toisten silmissä ja etenkin oman mahdollisen kumppanin tuntemukset ovat meille tärkeitä.
Genitaaliherpes on yksi yleisimmistä seksitaudeista Suomessa ja arviolta noin joka viides kantaa kanssasi samaa virusta. Jos siis ottaa kymmenen miehen ryhmän, voisi karkeasti ajatella, että kahdella heistä on aivan sama tilanne kanssasi. Puhumattakaan huuliherpeksestä, jonka virustyyppiä kantaa erilaisten arvioiden mukaan noin 70 prosenttia aikuisista suomalaisista. Tämä tarkoittaisi siis tuosta kymmenen miehen otannasta sitä, että herpes sinällään on tuttu seitsemälle noista miehistä. Toki herpes ei oireile kaikilla, joten tuohonkin otantaan varmasti mahtuisi erilaisia tautihistorioita.
Ehkäpä parhainta olisi ottaa asia puheeksi viimeistään siinä vaiheessa, kun seksi on ajankohtaista. Tilanteen voi kertoa rehellisesti, sillä näin toinen voi punnita tarkoin, mikä siinä tilanteessa tuntuu hänestä parhaimmalta ratkaisulta. Kumppania voi myös lohduttaa sillä, että herpekseltä voi suojautua käyttämällä kondomia kaikissa seksin muodoissa. Haasteen lähinnä tuo tilanne, jossa ollaan vakisuhteessa ja haluttaisiin siirtyä johonkin toiseen ehkäisymuotoon. Tällöin olisi hyvä käydä syvällisempi keskustelu kumppanin kanssa ja tarvittaessa kääntyä lääkärin puoleen, mikäli haluaa keskustella tarkemmin seksuaalisuudesta ja herpeksen hoitomuodoista tässä uudessa elämänvaiheessa.
Lääkärin kanssa on hyvä käydä läpi taudin luonnollinen kulku ja lääkäriltä saa vinkkejä siihen, kuinka tunnistaa herpeksen ensioireet. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä paremmin yleensä oppii tuntemaan omaa kehoaan ja käyttämään lääkitystä tarpeen mukaan.
On hyvä muistaa, että maailmaan mahtuu niin paljon erilaisia ihmisiä, joten aivan varmasti mukaan mahtuu niitäkin, joille suhde kanssasi on tärkeämpää kuin pelko herpeksestä. Ja kuten todettua, on mahdollista, että kohtaat joskus henkilön, joka on samassa tilanteessasi kanssasi ja ei siksi pelästy tätä asiaa. Koska aihepiiriä voi olla vaikeaa käsitellä yksin, olisi tärkeää, että pystyisit juttelemaan joko lääkärin, psykologin tai edes jonkun kaverin kanssa. Lisäksi netistä saattaa löytää vertaistukea ja neuvoja tilanteeseesi. Myös me toimimme tukenasi tässä tilanteessa, joten älä epäröi soittaa tarvittaessa neuvontapuhelimeemme tai varata aikaa seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystiedot löydät täältä. Halutessasi voit kääntyä puoleemme myöhemminkin uuden potentiaalisen kumppanin kanssa, mikäli kaipaatte tilanteessanne neuvoja.
Toivottavasti sinulla on jo parempi olo niin henkisesti kuin fyysisestikin. Vaikka tunteet nyt myllertävät, saat luultavasti ajan mittaan mukavampiakin asioita mietittäväksesi ja ajatuksesi eivät pyöri niin paljon herpeksen ympärillä. Kaikkea hyvää sinulle elämäsi varrelle.
Neuvonnan tiimi