Sain HSV2 herpeksen vuosia sitten. Virus on aktivoitunut 1 tai...
Sain HSV2 herpeksen vuosia sitten. Virus on aktivoitunut 1 tai 2 krt/v ja aina yksittäisenä rakkulana häpyhuulessa. Tällä hetkellä käytän virukseen estolääkitystä. Olen kertonut nykyiselle kumppanille, että olen viruksen kantaja. Millä todennäköisyydellä virus voi tarttua kumppaniini oireettomassa tilassa, jos käytämme kondomia? Voiko minulla olla omaa viruskantaa myös suussani jos olen aiemmin harrastanut suojaamatonta suuseksiä ja voinko oireettomana tartuttaa suudellessa kumppanini?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia omasta sekä kumppanisi seksuaaliterveydestä. Herpes simplex -virusta on kahta tyyppiä, joista HSV-1 aiheuttaa huuliherpestä ja HSV-2 genitaaliherpestä. Suurella osalla aikuisista ihmisistä on herpesvirus, usealla se ei oireile välttämättä ollenkaan. On hyvä kuulla, että olet löytänyt sinulle sopivan hoitomuodon ja olet myös kertonut tilanteestasi kumppanillesi.
Virustaudit eivät käyttäydy aina säännönmukaisesti. Estolääkityksellä voidaan kuitenkin vähentää viruseritystä. Kertomasi perusteella ei ole kovin suurta todennäköisyyttä, että genitaaliherpes tarttuisi kumppaniisi, sillä syöt estolääkitystä ja käytätte kondomia seksin eri muodoissa. Tartunnan todennäköisyyttä pienentää se, ettette ole seksikontaktissa oireiden aikana. Valitettavasti täysin varmasti asiaa ei voi luvata, sillä joskus tartunnan saamisessa voi olla kyse vain huonosta tuurista. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että olette osanneet tehdä kaiken ”oikein” varmistaaksenne, ettei toinen saa tartuntaa ja voit olla rauhassa tilanteen suhteen.
Genitaaliherpeksen ei pitäisi tarttua suutelemalla, eli voit suudella suulle kumppaniasi, jos niin haluat.
Vaikutat vastuulliselta ihmiseltä, joka huolehtii hienosti terveydestään. Jos jokin tilanteessasi painaa mieltäsi, on asioista hyvä puhua kumppanilleen, niin kuin olet jo tehnytkin. Mikäli kaipaat lisää neuvoja tai keskustelua aihepiiriin liittyen, voit halutessasi soittaa neuvontapuhelimeemme.
Neuvonnan tiimi