Sain treffiseuraltani kondomista huolimatta genitaaliherpeksen. Hän oli oireeton, mutta kantaja,...
Sain treffiseuraltani kondomista huolimatta genitaaliherpeksen. Hän oli oireeton, mutta kantaja, eikä tätä minulle kertonut. Olo on vihainen, surullinen ja häpeällinen. Olen aina ollut seksuaalisesti hyvin aktiivinen ja tämä kolahti nyt todella isosti omaan identiteettiin. Jos kukaan ikinä tämän jälkeen parisuhteeseen kanssani lähtee, on hänen siis valittava joko ainainen kondomin käyttö (eikä sekään 100% suojaa) tai tietoinen riski saada tartunta. Miten ihmeessä tästä nyt jatketaan eteenpäin?

Hei, kiitos kysymyksestäsi. Kirjoitat tilanteesta, joka on yleinen, kun kyseessä on herpes. On ymmärrettävää, että sinulla on monenlaisia tunteita asiaan liittyen.
Vaikka herpesvirus (olkoon tyyppi ns. genitaali- tai huuliherpes) pysyy ihmisen kehossa lopunelämää, se käyttäytyy jokaisella yksilöllisesti.
Suomessa arviolta ainakin joka viides kantaa herpesvirusta. He ovat tavallisia ihmisiä, jotka harrastavat seksiä, muodostavat monenlaisia ihmissuhteita ja heillä on lapsia. Vaikka nyt saattaa tuntua siltä, että tulevaisuudessa seksielämä on jotenkin hankalaa – ajan myötä pelot asettuvat ja arki palautuu, myös seksiin liittyvissä asioissa.
Lyhyimmissä suhteissa ehkäisynkäyttö ennaltaehkäisee myös muita seksitauteja. Voit myös pohtia, haluatko käyttää estolääkitystä, joka vähentää tehokkaasti viruseritystä. Nämä kaksi asiaa yhdessä ennaltaehkäisevät herpeksen tarttumista tehokkaasti.
Herpeksen puheeksiottaminen uuden kumppanin kanssa voi tuntua kiusalliselta. Mutta siltähän vaikeaksi miellettyjen asioiden puheeksiottaminen usein tuntuu. Sen vuoksi juuri sinun asenteellasi on merkitystä ja sillä, että olet löytänyt tämän asian suhteen jonkinlaisen rauhan.
Joskus ihmiset säikähtävät asiaa ja haluavat tietää siitä lisää. Toisille riittää perustieto ja se, että sinä tiedät, millainen seksi on turvallista. Jos suhde syventyy, voi olla hyvä hetki miettiä kuinka toimitte ehkäisyn suhteen. Herpes ei määrittele kenekään ihmisarvoa eikä se ole rangaistus aktiivisesta seksielämästä. Virus on asia, joka on osa elämää; olkoon se sukuelinten alueella tai vaikka huulessa.
Jos sinusta tuntuu, että kaipaisit tarkempaa tietoa ja neuvoja herpeksen hoidon ja herpeksen kanssa elämisen suhteen, voisi sinua hyödyttää jutteleminen lääkärin kanssa. Monesti terveydentilasi tarkemmin tunteva henkilö voi lievittää tilannetta niin, etteivät pelot saa valtaa elämässäsi.
Herpesvirukseen liittyy monenlaista stigmaa. Kirjoitimme aiheesta vastikään myös blogitekstin. Voit myös soittaa neuvontapuhelimeemme tai lukea muiden kysymyksiä liittyen herpesvirukseen.
Neuvonnan tiimi