Satunnaisen seksin harrastaminen itseä nuoremman miehen kanssa vaivaa mieltä
Minua vaivaa, että lähdin yhden nuoren miehen kanssa ravintolaillan jälkeen, ja harrastimme seksiä. Olen ihmetellyt, miksi tein noin. Minulla ei ole ollut mitään kumppania avioeron jälkeen, josta on 11 vuotta. Mies oli ehkä 20v, ja mukava- ja hyväkäytöksinen. Olimme selvinpäin. Sen jälkeen minusta on tuntunut, että tein tyhmästi. Miten saisin rauhan ajatuksiltani, ja pääsisin tästä yli?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Vaikeiden tunteiden kanssa voi olla hankalaa elää. Siksi on hyvä asia, että halusit avautua tilanteestasi. Viestisi perusteella mitään syytä itsensä soimaamiseen ei ole, sillä sinulla on lupa harrastaa seksiä toisen ihmisen kanssa. Kaikenlaiset tunteet ovat kuitenkin mahdollisia ja täysin sallittuja tilanteessasi.
Kerroit, ettei sinulla ole ollut kumppania avioeron jälkeen. Seksielämän aloittaminen uudelleen toisen ihmisen kanssa saattaa tuntua oudolta. Joskus seksielämän aloittaminen uuden seksikumppanin kanssa voi saada aikaan syyllisyyden tunteita. Vai koetko pikemminkin, että kokemus ”tyhmästi tekemisestä” liittyi enemmänkin seksin satunnaisuuteen tai ikäeroonne? On luonnollista punnita omia valintojaan ja tuntea syyllisyyttä. Terve syyllisyys tarkoittaa sitä, kun huomaa omilla toimillansa aiheuttaneen haittaa tai kärsimystä muille. Tunteeseen liittyy monesti katumusta ja toivomus siitä, että voisi muuttaa omaa käytöstään. Itselleen on hyvä muistuttaa, että sinun tilanteessasi kenellekään ei aiheutunut kärsimystä tai haittaa seksin harrastamisesta. Olitte kaksi täysi-ikäistä ihmistä, jotka yhteisymmärryksessä harrastivat seksiä.
On ikävää kuulla, jos et saa rauhaa ajatuksiltasi. Koetko muutoin seksuaalisuuden myönteisenä asiana vai aiheuttavatko seksiin liittyvät seikat jollakin tasolla häpeää? Sinulla on lupa antaa itsellesi anteeksi tapahtuneen suhteen. Anteeksianto ja myötätunto itseään kohtaan ovat tärkeitä omaa hyvinvointia tukevia tekijöitä.
Mitään pahaa tai sopimatonta ei ole tapahtunut. Sinulla on lupa jatkaa elämääsi sinulle sopivaan tapaan. Omien tunteiden käsittelemisessä on mahdollista käyttää tukena muita neuvontapalveluitamme, mikäli tilanne jäi vaivaamaan sinua. Autamme sinua tarvittaessa mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi