Saunan ei-seksuaalisuus ja ulkomaalainen ystävä
Ulkomaalainen kaverini ihmettelee Suomen saunakulttuuria. Hän kai luulee että alastomana olo on aina seksuaalista. Miten voisin selittää hänelle ettei sauna ole seksuaalinen aktiviteetti kun käy porukalla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit, kuinka voisit selittää ulkomaalaiselle ystävällesi, ettei sauna ole seksuaalinen aktiviteetti, vaikka siellä käydään usein alasti ja monesti myös porukalla.
Kuulostaa, että saunakulttuuri on ystävällesi erittäin vieras. Sauna on ollut suomessa puhdistautumisen paikka. Saunassa on synnytetty ja siellä on pesty myös kuolleiden ruumiit. Sauna on toisinaan paikka rauhouhoittumiselle ja hiljentymiselle, toisinaan siellä taas vaihdetaan kuulumisia ja puidaan elämää syvemmin. Sauna on erittäin yksityinen paikka, vaikka siellä ollaan usein alasti ja avoimesti.
Yleiset saunat perustettiin täyttämään kaupunkien hygieniatarpeet, koska jokaisessa asunnossa ei ollut mahdollisuutta peseytyä. Yleisiin saunoihin ei ole koskaan liittynyt seksuaalisuutta suomalaisessa saunakulttuurissa. Historia on hyvä keino avata suomalaista saunakulttuuria ystävällesi.
Voisiko ystäväsi kanssa ottaa puheeksi saunomiskulttuurin laajemmin ja käydä läpi, kuinka eri maiden saunakulttuurit eroavat toisistaan. Esimerkiksi Saksassa yleiset saunat ovat usein sekasaunoja, kun taas Suomessa ne ovat usein miehille ja naisille erillisiä. Yksityisisssä saunoissa toki saunotaan myös sekaporukalla.
Sauna-aiheista kirjallisuutta on tarjolla suhteellisen paljon. Myös netistä löytyy aiheeseen liittyen videoita ja muuta materiaalia. Onnistuneita saunahetkiä!
Marja Heikkinen & Oona Turunen