Seksiäänet kerrostalossa
Jouduimme muuttamaan remontin takia kuukaudeksi kerrostaloon, jossa äänieristykset eivät ole kovin kummoisia. Yksi naapuri tuli kertomaan minulle, että meidän asunnosta on kuulunut seksin ääniä. En osannut oikein sanoa mitään. Olen kyllä huokaillut, kun mies on nuollut minua ja myös yhdynnän aikana. Ihmettelen kyllä, jos se kuuluu naapuriin. Olenko rikkonut talon sääntöjä? Saako seksistä kuulua ääniä? Ja entä jos tarkkakorvainen naapuri kuulee jotakin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Normaalit elämiseen liittyvät äänet saavat kuulua kerrostalossa. Myös seksiäänet voidaan laskea tavallisiksi ääniksi. Kerrostalossa on kuitenkin määrätty järjestyssääntöihin, että yöaikaan ei saisi kuulua meteliä tiettynä ajanjaksona. Tuolloin olisi hyvä huomioida naapurit, vaikka tekisikin jotain sellaista, josta lähtee normaaliin elämään kuuluvaa ääntä.
Ikävää, jos naapuri on tullut sanomaan seksiäänistä ja tapaus on aiheuttanut sinulle jonkinasteista hämmennystä. Seksiä harrastettaessa saa kuulua ääniä, sillä erilaiset äänet kuuluvat elämään. Mikäli kyse on mainitsemastasi huokailusta ja seksiä ei ole harrastettu kovaan ääneen hiljaisena aikana, et todennäköisesti ole rikkonut talon sääntöjä. Nautintoa voi pilata silti ajatus naapurin tarkkakorvaisuudesta. Teidän tapauksessanne tilanne onneksi ratkeaa sillä, että pääsette pian muuttamaan pois kyseisestä kerrostalosta. Jos naapuri tulisi vielä asiasta sanomaan, voitte käydä avointa keskustelua aihepiiriin liittyen ja kysyä, mikä hänen ehdotuksensa tilanteen hoitamiseksi on. Pääasiassa jokaisella on kuitenkin oikeus elää kotonaan niin kuin haluaa.
Hienoa, että haluat ottaa muiden näkökulmat ja viihtyvyyden huomioon. Kumppanin kanssa kannattaa jutella tilanteestanne, etenkin silloin, jos asia vaivaisi edelleen sinua. Mikäli naapurisi tulisi uudestaan puhumaan asiasta, kannattaa kääntyä varmuuden vuoksi isännöitsijän puoleen tilanteen tarkistamiseksi.
Neuvonnan tiimi