Seksiäänet opiskelija-asuntolassa
Asun opiskelija-asuntolassa, jossa kuuluu joka ilta seksin ääniä. Ovatko nämä äänet niin luonnollinen osa tällaisen paikan elämää, että niille ei voi mitään, ja ettei niistä kannata edes sanoa? Iltayhdeksästä kaksi ja puoli tuntia eteenpäin tuntuu siltä, että kaikki muut harrastavat seksiä, eivätkä todellakaan halua salata sitä. Itse olen yksinäinen vailla kumppania ja haluaisin yrittää nukkua, mutta se ei tahdo oikein onnistua kun kuuluu vaikka mitä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksiäänet voivat tuntua ärsyttäviltä tai muilla tavoin ikäviltä. Ymmärrettävästi olisi mukavampaa, jos muiden ihmisten seksiääniä ei kuuluisi. Seksiäänten kuuluminen voi harmittaa toisiakin asuntolassa asuvia.
Jokaisessa opiskelija-asuntolassa on omat järjestyssääntönsä. Säännöissä on myös määritelty niin sanottu hiljainen aika, jolloin asunnoista ei saisi kuulua muita häiritseviä ääniä. Hiljaisuus sijoittuu usein myöhäisillan ja yön väliselle ajalle. Vaikka seksiäänet ovatkin luonnollisia, olisi varsinkin öisin hyvä pyrkiä ottamaan huomioon myös muut asukkaat seksiä harrastettaessa. Äänistä voi ystävällisesti huomauttaa silloin, jos ne ovat toistuvia ja tapahtuvat järjestyssäännöissä mainitun hiljaisuuden aikana. Jos tuntuu, ettei itse kehtaa ottaa asiaa puheeksi, voi tilanteesta kertoa esimerkiksi isännöitsijälle. Tällaiset tilanteet ovat heille tuttuja. Saattaa myös olla, että asuntolassa on muitakin, joita häiritsee kuvailemasi äänet.
Kumppanin puuttuminen ja muiden seksiäänten kuuluminen saattaa korostaa omaa harmitusta ja yksinäisyyden tunnetta. Ihmisestä saattaa tuntua siltä, että kaikki muut paitsi hän harrastavat seksiä. Tällaiset tunteet ovat ikäviä, mutta hyvin yleisiä ja tuttuja muillekin ihmisille. Et ole siis yksin ajatustesi kanssa. On hyvä yrittää muistaa, että tämänhetkinen tilanteesi ei ole loppuelämäsi tilanne. Todennäköisesti muutat myöhemmin johonkin muuhun asuntoon, jossa naapurit ovat mahdollisesti hiljaisempia. Myös kumppanikin saattaa löytyä matkan varrella. Jos tilanteesi vaivaa sinua, kannattaa asiasta puhua vaikkapa jollekin ystävälle. Myös neuvontapuhelimeen saa aina soittaa, jos ihmissuhteisiin ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat painavat mieltä.
Neuvonnan tiimi