Seksihalujen puute
Jos seksihalut on kadonneet stressin, lääkityksen tms. myötä, onko ne konkreettisesti poissa? Vai voiko olla, että henkilö alitajuisesti haluaa seksiä kuten ennenkin, mutta ei kykene syttymään kuin ajatuksen tasolla? Vertaisin siihen, kuinka masennuslääke voi latistaa tunteet. Ikäänkuin lukko tai esto aivoissa. Mietin, voiko tämä selittää miksi jotkut raiskatuksi tulleet vieraantuvat seksistä niin, etteivät osaa tietoisesti edes kaivata sitä enää.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Halun ja haluttomuuden takana voi olla hyvin monta syytä, jotka vaihtelevat myös aina yksilöllisesti. Kuten mainitsitkin, esimerkiksi stressi ja jotkin lääkkeet voivat vaikuttaa seksuaaliseen haluun. Onkin ihan yksilöstä ja tapauksesta kiinni, millainen haluttomuuden tausta kullakin on ja miten tilannetta tulisi lähestyä. Mikäli kyse olisi lääkkeestä, olisi helpointa kuvitella eräänlainen lukko, joka voisi mahdollisesti avautua vaihtamalla lääkettä. Monesti kuitenkin saattaa se perimmäinen syy, miksi lääkettä käytetään, aiheuttaa myös ongelmia, eikä pelkästään lääke itsessään. Tapauksissa, joissa kyse olisi lievästä stressistä tai vaikkapa unettomuudesta, voisi hyvinkin kuvitella, että muutama vapaapäivä ja pitkät unet voivat kohottaa hyvinvointia ja jaksamista, jolloin seksin ajattelemiseen ja harrastamiseenkin saattaisi riittää energiaa enemmän. Kuitenkin tilanteen takana voi olla myös muita syitä kuin se, mikä näkyy pinnalle.
Kaikki tapaukset eivät aina ratkea helposti, sillä taustalla voivat olla biologiset tai kemialliset seikat, joihin yleensä liittyy myös psyykkisyyden osa-alue. Tällaisissa tilanteissa ei enää yleensä riitä se, että vain ajattelisi enemmän seksiä, sillä konkreettiseen seksiin ei vain erinäisistä syistä ole mahdollisuutta tai tahtoa. Raiskaus on myös yksi sellaisista tapauksista, joissa ei pelkkä seksin ajatteleminen auta, vaan taustalle kaivataan paljon erilaista tukea; kyse on traumaattisesta tilanteesta, joka saa aikaan muutoksia omassa minäkuvassa ja voi aiheuttaa pelkotiloja. Tilanteissa, jotka eivät avaudu ”kotikonsteilla”, on hyvä käydä juttelemassa seksuaaliterapeutin kanssa.
Hienoa huomata, että olet pohtinut hyvin syvällisiä asioita, jatka samaan malliin. Koska haluttomuuden taustalla voi olla montakin eri tekijää, on vaikeaa antaa mitään yksittäistä selkeää vastausta, sillä syitä ja ratkaisumahdollisuuksia kannattaa selvittää aina tapauskohtaisesti. Mikäli haluat jatkaa keskustelua enemmän aiheeseen liittyen tai kaipaat tietoa johonkin muuhun asiaan, voit olla yhteydessä neuvontapuhelimeemme, joka on ilmainen ja luotettava. Lisää seksuaalisesta haluttomuudesta voit vielä lukea täältä ja täältä.
Maija Nieminen