seksihalut
Hei. Millä tavoin penis pysyy mahdollisimman hyvässä kunnossa läpi elämän? Haluaisin seksuualisten kykyjeni olevan niin korkealla kuin mahdollista. Onko väliä kuinka usein saa seksiä tai purkautuu muuten? Olisiko penikselle hyväksi mahdollisimman useat siemensyöksyt? Onko jotain keinoa, jolla seksihaluja voi lisätä entisestään? Entä voivatko ne nousta liian voimakkaiksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa ilahduttavaa kuulla, että haluat hoitaa hyvinvointiasi. Penikselle, kuten kehon muullekin terveydelle, voivat olla haitaksi esimerkiksi ylipaino ja tupakointi jotka saattavat muiden sairauksien ohella tehdä hallaa verenkierrolle ja sitä kautta myös aiheuttaa erektiohäiriöitä. Lisäksi alkoholi voi saada aikaan erektiovaikeuksia, joten sitäkään ei suositella käytettävän runsaasti. Alkoholin ohella myös jotkin lääkkeet sekä päihteet, kuten kannabis, voivat aiheuttaa erektiohäiriöitä. Liikunta taas (ihan kävelykin) auttaa tehostamaan verenkiertoa ja pitämään terveyttä yllä. Kehon yleiseen terveyteen ja seksuaaliseen halukkuuteen voivat vaikuttaa myös monet muut tekijät, kuten uni ja stressi. Tärkeintä olisikin siis kokonaisvaltaisen terveelliset sekä tasapainoiset elämäntavat.
Siemensyöksyt tekevät hyvää terveydelle, sillä säännölliset siemensyöksyt voivat ehkäistä eturauhassyöpää. Hyvä puoli on vielä se, että siemensyöksyä ei ole pakko saada yhdynnässä vaan myös itsetyydytyksessä saatu siemensyöksy suojaa terveyttä. Jos siis tuntuu siltä, että haluaa esimerkiksi tyydyttää itsensä siemensyöksyyn asti, voi niin myös tehdä niin usein, kun muu arkinen aherrus ei siitä häiriinny.
Seksihaluihin vaikuttavat monet eri tekijät, kuten hormonitoiminta, oma fyysinen ja psyykkinen jaksaminen sekä monet muut seikat, kuten lääkitys ja mahdollisen parisuhteen tila. Halujen määrä vaihtelee myös iän ja elämäntilanteen mukaan. On yksilöllisiä eroja siinä, mikä lisää haluja kullakin ihmisellä. Terveellisten elämäntapojen, stressittömyyden ja hyvän unen laadun lisäksi voi toki kokeilla erilaista eroottisen materiaalin käyttämistä tai fantasioimista. Itseään ei kannata kuitenkaan vastentahtoisesti pakottaa tekemään mitään sellaista, millä voisi rikkoa omaa seksuaalisuuttaan. Mikäli kokee, että tuntee omasta mielestään joko liikaa seksuaalista halua tai ei tunne tarpeeksi seksuaalista halua, kannattaa kääntyä seksuaaliterapeutin tai lääkärin puoleen.
Myös penis vanhenee samalla tavalla kuin muukin keho. Siksi kannattaakin huomioida tietynlainen lempeys omaa kehoaan kohtaan eri ikävuosina, sillä se, mikä pätee murrosikäisenä ei välttämättä ole samoin enää kolme-, viisi- tai seitsemänkymppisenä.
Toivottavasti pääset tavoitteeseesi ja peniksesi voi hyvin. Mikäli haluat keskustella vielä kokonaisvaltaisesta seksuaalisesta hyvinvoinnista tai esimerkiksi haluihin liittyvistä seikoista, voit olla yhteydessä terveydenhoitajaan tai lääkäriin. Myös me täällä Sexpossa vastaamme mielellämme sinulle uudestaan, jos sinulle tulee vielä jotakin kysyttävää.
Maija Nieminen