Seksiin liittyvät rajat
Miten olisi hyvä määritellä seksiin liittyvät omat rajat/rajoitukset? Pitääkö siinä olla rajoja? Jos ei tiedosta rajojaan, voiko ajautua jotenkin kiusalliseen tilanteeseen? Mistä nuori, jolla ei ole vielä kokemusta voisi tietää noita rajoja? Eikö se selviä vain kokeilemalla mistä pitää, ja mahdolliset rajat muodostu sitten sillä perusteella. Eikö liiat rajat omassa mielessä voi viedä mahdollisuuksia nautiskella seksitilanteista?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksiin liittyviä rajoja on arvokasta ja tärkeää pohtia. On hyvin tavallista, että ihmisillä on jonkinlaisia rajoja tai rajoituksia seksiin tai seksuaalisuuteen liittyen. Rajat tai rajoitukset eivät välttämättä tarkoita sitä, että ihminen olisi jotenkin mielikuvitukseltaan tai seksuaaliselta ilmaisukyvyltään rajoittunut. Rajojen tarkoitus on pitää ihminen turvassa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Jokaisella seksiin liittyvät rajat ovat hieman erilaiset ja se, mikä sopii toiselle, ei välttämättä ole toisen mieleen ollenkaan. Rajat voivat myös muuttua suuntaan tai toiseen elämänkokemusten myötä.
Omia rajoja etsiessä on hyvä kuulostella itseään. Henkilö voi pohtia, millaiset asiat tuntuvat hänestä kiinnostavilta ja kiihottavilta. Myönteisiä mielikuvia ja tunteita herättävät asiat ovat yleensä sellaisia tekijöitä, jotka eivät riko omia rajoja. Ihminen voi myös miettiä, kuka häntä saa koskettaa ja millainen kosketus on hänen mielestään sallittua. Jotkut harjoittelevat rajoihinsa tutustumista esimerkiksi itsetyydytyksen avulla. Tuntemuksiaan kannattaa kuitenkin kuunnella ja pitäytyä vain sellaisissa toimissa, jotka itseä miellyttävät ajatuksen tasolla. Mikäli tuntisi jo ennen seksiä jonkin osa-alueen epämiellyttäväksi, ei kannata pakottaa itseään tekemään mitään vastenmielistä. Omaa sisäistä kokemustaan on lupa kuunnella.
Jotta seksi olisi miellyttävää, on tärkeää seurata kehon ja mielen viestejä. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että seksikumppanin kanssa juttelee avoimesti ennen seksiä molempien toiveista ja kiinnostuksen kohteista. On hyvä keskustella myös siitä, mihin itseä saa koskea ja millä tavalla. Jos on epävarma omista rajoistaan, voi kumppanille kertoa tästäkin avoimesti. Toista voi pyytää etenemään hitaasti, jolloin ehtii itse huomata, onko esimerkiksi jokin hyväilytapa tai asento itselle mieluisa. Kurjia tilanteita saattaa syntyä silloin, mikäli tekee jotakin vastentahtoisesti. Tästä syystä on hyvä sanoa heti kumppanille, jos jokin ei tunnu hyvältä. Seksin tulisi olla kivaa ja miellyttävää kummallekin osapuolelle alusta loppuun asti.
Oma mieli ja keho monesti tietää, mikä on juuri kyseisellä hetkellä itselle hyväksi. Joskus voi tulla kuitenkin eteen tilanteita, joissa oma mieli asettaa tahattomasti esteitä seksuaalisen nautinnon tielle. Jos tuntuu siltä, että omat rajat vaikuttavat kielteisesti seksuaalisuuden kokemiseen, on hyvä ottaa asia esiin kumppanin kanssa. Myös keskusteleminen ammattilaisen kanssa voi auttaa, mikäli tilanne vaikuttaa heikentävästi esimerkiksi omaan minäkuvaan tai parisuhteen hyvinvointiin.
Kaikilla ihmisillä on seksuaalinen itsemääräämisoikeus kehoonsa ja siksi jokaisen näkemyksiä ja rajoja tulisi seksitilanteisessa kunnioittaa. Myös kesken seksin voi kieltäytyä jostakin teosta, jos siltä tuntuu. Mikäli aihepiiri kiinnostaa sinua, voit lukea asiasta enemmän esimerkiksi Nuorten Exitin sivuilta.
Neuvonnan tiimi