Seksikumppanini epäilee että hänellä on syyhy. Hän neuvoi minua ostamaan...
Seksikumppanini epäilee että hänellä on syyhy. Hän neuvoi minua ostamaan apteekista voidetta, jolla voin hoitaa mahdollisen syyhyn tarttumisen. Oireita minulla ei ole. Lisäksi minulla on lapsi. Tulisiko minun varalta tehdä voidehoito myös hänelle vai vain jos hänelle ilmenee oireita?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia terveydestäsi. Syyhy on ikävä vaiva ja siksi olisikin tärkeää hoitaa asia heti, vaikkei oireita olisi. Syyhy voi tarttua tiiviissä ihokontaktissa ihmisestä toiseen, eli myös seksin yhteydessä. Vaikka asia voi nyt harmittaa, ei tilanne ole onneksi maailmanloppu. Apteekista on saatavilla reseptittä voidetta, jota levitetään pakkausohjeiden mukaan leuasta alaspäin eri puolille kehoa. Myös vaatteiden ja muiden tekstiilien pesu sekä sisätilojen ja huonekalujen imurointi on tärkeä osa hoitovaihetta. Oireettomien hoitoon riittää tavallisesti yksi hoitokerta, joten, kun kaikki on kertaalleen jo huolellisesti puhdistettu ja hoidettu voiteella, voi toivottavasti ottaa tilanteen suhteen jo rauhallisemmin.
Yleensä perheenjäsenet tulisi hoitaa aina samanaikaisesti, vaikkei oireita olisikaan. Koska kyseessä on lapsi ja diagnoosi myös miehen/sinun kohdallasi on epäselvä, olisi hyvä varmistaa asia esimerkiksi omalta terveysasemaltasi. Toivottavasti tilanne ei aiheuta sen enempää murhetta teille. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että kaipaisit vielä keskustelua tilanteeseesi liittyen, saat aina soittaa neuvontapuhelimeemme. Autamme sinua vielä mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi