Seksileikkien monipuolisuus nyt ja menneisyydessä
Moikka.
Mietiskelin sellaista että onkohan monipuoliset seksileikit miten yleisiä nykyään nuorilla pariskunnilla, tai vanhemmilla. Onko yleistä että rakastavaiset pystyvät tavallaan heittäytymään ja antautumaan täysillä erotiikkaa ja tekemään sängyssä mitä tahansa yhdessä? Ja onko se ennen ollut helpompaa ihmisille?
Kiitos!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei ole mitään täysin varmaa tietoa seksileikkien monipuolisuudesta pariskuntien keskuudessa. Esimerkiksi jo sana ”monipuolisuus” voi tarkoittaa eri ihmisille ja pareille eri asioita. Joka tapauksessa on mahdollista, että on olemassa sekä nuoria että vanhempia pariskuntia, jotka harrastavat niin sanotusti monipuolisia seksileikkejä. Seksileikit ovat saattaneet monipuolistua netin ja mediassa esillä olevien asioiden myötä, mutta toisaalta ennenkin on ollut pariskuntia, jotka ovat harrastaneet mielikuvituksellisia seksileikkejä. Jokainen pariskunta saakin muovata seksielämästään omannäköistänsä. Seksielämään ja seksiin vaikuttavat esimerkiksi osapuolten mieltymykset, terveydentila sekä elämäntilanne.
Heittäytymistä ja erotiikalle antautumista voidaan pitää yleisenä rakastavaisten kesken, sillä usein tuttua kumppania voi olla helpompaa lähestyä. Tutun kumppanin kanssa olo saattaa olla myös luottavaisempi ja rentous voi saada ihmiset  helpommin heittäytymään nautintoon. Ennenkin on todennäköisesti ollut ihmisiä, joille heittäytyminen on ollut helpompaa, mutta myös niitä, joille se on ollut hankalaa. Tässäkin tilanteessa on paljon eroja ihmisten, pariskuntien, elämäntilanteiden, ajanjakson ja kulttuurien välillä.
Mietit hienosti suuria kokonaisuuksia ja mielenkiintoisia asioita. Jos aihepiiri kiinnostaa, voisi kirjastosta tai dokumenteista saada enemmän tietoa sekä menneiden vuosikymmenten että ihmisten nykyiseen seksikäyttäytymiseen liittyen.
Neuvonnan tiimi