Seksin aloittaminen kokeneemman kumppanin kanssa
Hei. Olen itselleni uudessa tilanteessa. Olen tapaillut miestä viime aikoina, ja seksi voisi olla pian ajankohtaista. Minulla ei ole siitä vielä kokemusta, vaikka olen jo 26. Mies tietää tämän, ja sanoi ettei se haittaa. Hän sanoi, että riittää kun olen mukana, hän tietää mitä tekee. Onko se minulle oikea suhtautumistapa? Tuntuu oudolle, että miehellä on paljon kokemusta, mutta minulla ei yhtään. Emme ole siinä mielessä tasavertaisia. Luotan kyllä mieheen täysin, eikä minua pelota.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista kokea epävarmuutta itselle uudessa tilanteessa. Kokemattomuudessa ei ole mitään hävettävää ja on hienoa, että suhteenne on sillä tasolla, että toiselle pystyy avautumaan myös henkilökohtaisista asioistaan.
Hyvä juttu, että mies on suhtautunut tilanteeseen positiivisin mielin. Tuntuuko sinusta, että sinulle itsellesi ei riitä se, että pelkästään mies tietää, mitä tekee? Joillekin ihmisille voi riittää se, että toinen tietää, mitä tekee. On myös ihmisiä, jotka haluaisivat heti omata itsevarmemmat otteet. Mitään pahaa ei ole siinä, jos ensimmäisillä kerroilla ei tiedä, mitä tekee. Sinä itse tiedät parhaiten sinulle sopivan suhtautumistavan. Tärkeintä on, että seksi tapahtuu yhteisymmärryksessä ja tuntuu molemmista miellyttävältä.
Todellisuudessa jokainen ihminen on kokematon uuden kumppanin kanssa. Koska eri ihmiset pitävät eri asioista, tulee uuden seksikumppanin kanssa opeteltua aina hieman uudenlaiset tavat nauttia. Tapauksessasi olette siis tasavertaisia, koska myös mies on tietyllä tapaa vasta-alkaja sinun kanssasi.
Toisen aiemmat kokemukset voivat tuoda esiin omia epävarmuuksia. Riittämättömyyden tunne tai pelko vertailusta ovat hyvin yleisiä huolenaiheita. Oman pään sisällä syntyvät huolet eivät kuitenkaan tarkoita sitä, että kyseessä olisi totuus. Miehesi pitää juuri sinusta ja saattaa suhtautua ajatuksen tasolla paljon lempeämmin ja avoimemmin tilanteeseen kuin itse uskoisikaan. Joitain voi jopa kiihottaa se, että he saavat ”opettaa” seksin harrastamista toiselle. On tärkeää kuitenkin kuunnella omia tuntemuksiaan ja pyrkiä keskustelemaan asiasta lisää miehen kanssa, mikäli jokin asia huolettaa sinua.
Hienoa, että luotat mieheesi ja sinua ei pelota. Yksi tärkeimmistä asioista seksissä on ottaa huomioon sekä omat että kumppanin toiveet ja rajat. Kun molempien toiveita ja rajoja kunnioittaa, on mahdotonta epäonnistua. Osaat siis aivan varmasti harrastaa seksiä oikealla tavalla, jos se on jossain vaiheessa ajankohtaista. Toisen kehoon ja sen reaktioihin kannattaa tutustua jo etukäteen fyysisen läheisyyden ja erilaisten hyväilyjen kautta. Jos sinua kiinnostaa, on ekaa kertaa koskevaan artikkeliin on koottu vielä paljon tietoa seksiin ja seksuaalisuuteen liittyen.
Kaikki menee varmasti hyvin. Mikäli omia tuntemuksia on hankalaa käsitellä kumppanin kanssa, voi keskustelu tilanteen ulkopuolisen kanssa auttaa. Tarvittaessa voit soittaa esimerkiksi neuvontapuhelimeemme, jonka yhteystiedot saat täältä.
Neuvonnan tiimi