Seksin aloittamisikä ja lopettamisikä
Minkä ikäisenä ihmiset yleensä harrastavat seksiä ensimmäistä kertaa toisen ihmisen kanssa? Entä minkä ikäisenä yleensä on viimeinen seksikerta toisen ihmisen kanssa? Mitkä ovat yleisimmät masturboinnin aloitus- ja lopetusiät?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksiin voidaan laskea kuuluvaksi kaikki erilaiset seksuaalisuuteen liittyvät toiminnot. Tällaisia toimintoja yhdyntöjen lisäksi voivat olla esimerkiksi masturbointi tai hyväilyseksi kumppanin kanssa. Mikäli kuitenkin mietitään yhdyntöjen aloittamista, tapahtuu niin sanottu eka kerta keskimäärin täysi-ikäisyyden tienoilla. Jotkut saattavat olla hieman nuorempia ja jotkut hieman vanhempia. Seksielämän voi aloittaa silloin, kun se sopii omaan elämäntilanteeseen ja tuntee olevansa valmis seksiin.
Ihminen on seksuaalinen läpi elämänsä ja seksin harrastamiseen ei ole yläikärajaa. Yleensä vanhemmalla iällä tilanteeseen vaikuttaa lähinnä muut seikat, kuten esimerkiksi kumppanin puuttuminen tai terveydentilan heikentyminen ja fyysiset rajoitteet. Seksiä voi kuitenkin harrastaa loppuelämäänsä asti. Monesti seksuaalisuuden ilmaisutavat voivat myös muovautua iän myötä ja varsinainen yhdyntä ei ole olennaisin tapa harrastaa seksiä. Viimeistä seksikertaa on siis mahdotonta määritellä, koska jokaisen tilanne on hyvin yksilöllinen.
Masturboinnin avulla tutustutaan monesti omaan seksuaalisuuteen ennen varsinaisten yhdyntöjen alkamista. Orgasmitavoitteinen masturbointi aloitetaan suunnilleen murrosikäisenä. Masturboinnin aloittamisikä vaihtelee aina henkilön mukaan, eli tilanteessa on paljon yksilöllistä vaihtelua. Jokainen määrää itse omasta kehostaan, joten masturbointia ei ole pakko kokeilla, jos ei halua. Koska jokainen määrää itse kehostaan, ei masturbointia ole myöskään pakko lopettaa, vaikka olisikin iäkkäämpi ihminen. Monille masturbointi voi olla elämäntilanteesta johtuen sopivin seksitapa. Ei siis ole olemassa mitään tarkkaa masturboinnin lopettamisikää.
Iän miettimisen sijaan on tärkeämpää miettiä, kokeeko seksin nautinnollisena. Hyvää seksiä on mahdollista harrastaa minkä ikäisenä tahansa, myös hieman korkeammallakin iällä. Niin kauan kuin seksi tuottaa iloa ja hyvää mieltä, voi seksistä nauttia esimerkiksi masturboinnin tai yhdynnän avulla.
Neuvonnan tiimi