Seksin harrastaminen tuntuu väärältä, ihan kuin minulla ei olisi oikeutta...
Seksin harrastaminen tuntuu väärältä, ihan kuin minulla ei olisi oikeutta harrastaa seksiä ja nauttia siitä. Miksi ajattelen näin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävä kuulla, että koet ettei sinulla ole oikeutta harrastaa seksiä tai nauttia siitä. Kaikilla on lupa nauttia omasta seksuaalisuudestamme omannäköisellä tavalla, toki ottaen huomioon muut. Toisaalta ei myöskään tarvitse harrastaa seksiä, jos ei halua.
Seksuaalisuus ja suhde seksin tekemiseen on yksilöllinen asia. Omiin ajatuksiin voivat vaikuttaa monet asiat. Joskus taustalla voi olla myös tunnelukko. Yleisesti ottaen se, että kokee seksin harrastamisen vääränä, voi kertoa mm. seksiin liittyvistä kielteisistä uskomuksista tai ajatusmalleista, joita on omaksunut elämän varrella. Voit pohtia esimerkiksi millaista seksuaalikasvatusta olet saanut tai ollut saamatta, ja voisiko sillä olla jotakin vaikutusta tämän hetken kokemuksiisi. Entä huomaatko onko eroa siinä, harrastatko seksiä itsesi kanssa vai kumppanin/kumppaneiden kanssa?
On vaikeaa sanoa näin nettineuvonnan välityksellä tämän tarkemmin, mitä sinun ajatustesi taustalla voisi olla. Voit halutessasi ottaa yhteyttä meihin soittamalla tai varata ajan seksuaalineuvojalle, niin voimme jutella aiheesta ja pohtia sitä yhdessä.
Neuvonnan tiimi