Seksin harrastamisen epämiellyttävyys traumoista johtuen
Mulla on muutama kokemus ahdistelusta ja paljon kokemuksia miehistä jotka ei ole ymmärtäneet mun rajoja ja ovat olleet seksuaalisesti erittäin epämiellyttäviä. Tämä on johtanut siihen että vaikka olen kiinnostunut jostakusta, seksin harrastaminen on epämiellyttävää koska voin kesken nähdä kuvia menneistä traumoista. Miten voisin keskittyä hetkeen, menneisyyden sijaan? Ja miten voin luottaa tuntemattomiin ja tuttuihin, kun tuntuu että kaikki lopulta haluaa vain seksiä multa? 2v terapia ei auttanut.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Menneisyyden epämiellyttävät tai traumaattiset kokemukset voivat vaikuttaa omaan henkiseen hyvinvointiin ja seksuaalisuuteen vuosienkin päästä. On hieno asia, että olet hakenut apua tilanteeseesi ja uskalsit tulla juttelemaan tilanteestasi myös meidän kanssamme.
Kerroit, että traumat voivat tulla välähdyksenomaisesti mieleen kesken seksin. Tämä on hyvin tyypillistä traumoja kokeneilla ihmisillä. Miten seksitilanteet jatkuvat tuosta? Pystytkö jatkamaan seksin harrastamista vai loppuuko seksi epämiellyttävien kuvien tullessa mieleen? Koetko epämiellyttävyyden kehollisina kokemuksina vai pelkästään harhauttavina ajatuksina? Itseään ei kannata rikkoa, joten jos seksi tuntuisi vastenmieliseltä, sen saa myös lopettaa kesken. Millainen suhde sinulla on kehoosi? Näetkö traumaattisia kuvia itsetyydyttäessäsi? Tunnetko olosi henkisesti turvallisemmaksi yksin harrastetussa seksissä? Itsetyydytyksestä voi pyrkiä yhdistämään kannattelevia sekä turvaa luovia tekijöitä yhteiseen seksiin.
Ihmiselle tulee päivän aikana mieleen runsaasti eri ajatuksia. Osaan niistä tartutaan, mutta useimmat vain sivuutetaan. Helposti tietyissä tilanteissa oma mieli alkaa kulkea samaa tuttua rataa, vaikkei välttämättä näin haluaisikaan. Vaikka oma mieli voi kulkea ajassa taaksepäin tai eteenpäin, ei kehomme voi tätä tehdä. Erityyppiset hengitysharjoitukset ja tietynlainen ”maadoittuminen” keskittymällä esimerkiksi kehon konkreettisiin ja positiivisiin tuntemuksiin voi auttaa vahvistamaan läsnäolon tunnetta sellaisina hetkinä, kun oma mieli karkailee muualle. Aihetta on sivuttu kehotietoisuutta ja itsemyötätuntoa käsittelevässä artikkelissa.
Kumppanin kanssa on hyvä puhua omista kokemuksistaan ja tuntemuksistaan sen verran, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Keskustelun kautta saattaa olla mahdollista myös löytää sellainen tapa, joka auttaa hetkeen keskittymisessä yhteisen seksinne aikana. Voitte tarvittaessa keskeyttää seksin ja sopia, haluatko tilanteen tasaamiseksi esimerkiksi halailua ja silittelyä vai toivotko vaikkapa, että kumppanisi on vierelläsi, muttei koske sinuun. Edetkää sinulle sopivassa tahdissa.
Lämpimät ja myötätuntoiset ihmissuhteet voivat vahvistaa luottamusta elämään ja ihmisiin. Luottamus toiseen ihmiseen saavutetaan tavallisesti vain ajan kanssa. Pääasiassa ihmiset haluavat toisilleen hyvää, vaikka joskus tuntuisikin, että joku haluaisi hyötyä itsestä. Tuntuuko sinusta, että heti seksin jälkeen sinut hylätään? Pystytkö helpommin luottamaan ihmisiin, joiden kanssa et halua parisuhdetta? Ihmisellä on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi kaikissa ihmissuhteissaan. Jos pelkää, että toinen haluaa hyötyä itsestä jollakin tavalla, kannattaa omista huolistaan puhua tämän henkilön kanssa. Myös hiljalleen edennyt tutustumisaika uuden ihmisen kanssa ennen mahdollisen seksin harrastamista saattaa karsia pois ainakin osan epäluotettavista kumppaneista.
Toit ilmi viestissäsi käyneesi terapiassa 2 vuotta. On ikävää kuulla, ettet koe terapian auttaneen. Kuvaamiesi asioiden käsitteleminen voi olla usein pitkäkestoista ja tuntua työläältä. Myös terapeuteissa ja terapiasuuntauksissa on eroja. Et maininnut, millaisessa terapiassa olet käynyt. Sinua saattaisi auttaa esimerkiksi psykoterapia, traumaterapia tai seksuaaliterapia. Jos sinulla olisi hoitokontakti vielä johonkin tahoon, voit yrittää kysyä sieltä, olisiko heillä suositella sinulle toisenlaista terapiamuotoa tai uutta terapeuttia. Myös me autamme sinua mielellämme lisää. Oloasi saattaisi helpottaa esimerkiksi yhteydenotto neuvontapuhelimeemme. Siellä voi puhua luottamuksellisesti ihmiseltä ihmiselle ja jäsennellä ajatuksiaan. Halutessasi voit varata ajan myös seksuaalineuvojalle, jos siltä tuntuu. Yhteystietomme eri palveluihimme ovat tällä sivulla. Halutessasi voit myös tutustua seksuaalisuuden omahoito-ohjelmaan.
Neuvonnan tiimi