Seksin jälkeen on munan ympärillä jotain valkoista tohnaa joka pitää...
Seksin jälkeen on munan ympärillä jotain valkoista tohnaa joka pitää paperilla pyyhkiä aina pois. Mitä se on ja miksi sitä tulee?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksin jälkeen munan ympärillä voi olla erilaisia kehon eritteitä, kuten siemennestettä tai mahdollisesti emättimestä tullutta eritettä. Lisäksi mahdolliset liukuvoiteet tms. voivat aiheuttaa eritteiden kanssa jonkinlaisen töhnän tai tahman syntymistä. Siksi seksin jälkeen suositellaan alapesua lämpimällä vedellä. Tarvittaessa voi käyttää myös intiimialueelle sopivaa pesuainetta.
Ilmestyykö kuvaamasi töhnä vain seksin jälkeen vai oletko koskaan havainnut sitä muulloinkin? Peniksen esinahan alle muodostuu helposti myös smegmaa, eli esinahkatalia. Se on valkoista ja rasvaista eritettä, joka koostuu talista ja kuolleista ihosoluista. Myös smegman puhdistukseen auttaa alapesu niin esinahan alta kuin päältäkin.
Jos kyse ei ole mistään edellä mainituista seikoista, tai sinulla ilmenee joitakin muita oireita, esimerkiksi kutinaa, kirvelyä tai punoitusta, on hyvä kääntyä varmuuden vuoksi lääkärin puoleen. Luultavasti tällaisissa tapauksissa tilanne on silti helposti hoidettavissa ja syytä sen isompaan huoleen ei ole.
Maija Nieminen