Seksin laittaminen tauolle viileän asunnon takia
Seksi taitaa nyt jäädä ns. talvitauolle. Sähkön hinta nousi pilviin tämän kuun alussa, ja asunto on pidettävä viileänä, koska ei ole muuta lämmitystapaa. Makuuhuoneessa on 16 astetta lämmintä. Siellä on oikein hyvä nukkua, kun on lämmin yöasu ja paksu peitto. Seksiä siellä ei tarkene harrastaa. Peiton alla siitä ei tule mitään. Molemmat ymmärrämme tilanteen, jossa elämme. Joten ei kai tästä varsinaista haittaa ole, vaikka aktiivinen seksin harrastaminen ei nyt luonnistukaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen pariskunta saa itse määritellä seksielämänsä säännöt. Erilaiset elämäntilanteet tai elinympäristö voivat joskus vaikuttaa heikentävästi seksin harrastamiseen. Tällaisissa tilanteissa on tärkeää pyrkiä säilyttämään molemminpuolinen ja avoin kommunikaatio omien tunteiden ja näkemysten suhteen.
Aktiivisen seksielämän saa laittaa tauolle, jos molemmat haluavat niin toimia. Seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää. Esimerkiksi läheisyys ja erilaiset hellät kosketukset ovat mahdollisia, vaikkei varsinaisesti itsetyydytystä tai seksiä harrastaisikaan. Yhdessä voitte keksiä teille sopivan tavan toteuttaa seksuaalisuuttanne.
Jos seksiä kuitenkin tekisi mieli, saattaa seksi onnistua hieman viileämmässäkin asunnossa. Kiihottuminen ja seksin harrastaminen nostavat sykettä ja kiihdyttävät verenkiertoa. Tämä taas synnyttää lämmön tunteen kehossa, vaikkei ympärillä olisikaan lämmintä. Ihokontakti toisen kanssa tuo myös lämpöä ja luo hyvää oloa. Lisäksi erilaisten lämpöä tuovien välineiden kautta voi lämmittää sänkyä tai kehoa. Esimerkiksi lämpötyynyt tai kuumavesipullot voivat auttaa. Yksi vaihtoehto on myös kokeilla makuupussin tuomaa lämpöä ja erilaisia hyväilyjä joko yksin tai samanaikaisesti makuupussissa ollessaan. Myös muita keinoja voi keksiä, jos seksin harrastaminen tuntuu jossain vaiheessa kiinnostavalta. Mikään pakko ei ole kuitenkaan harrastaa seksiä, jos se tuntuu teille parhaimmalta ratkaisulta.
Jos taloudellinen tilanteenne on vaikea sähkön hinnasta johtuen, voitte tutkia Verohallinnon sivuilta, saisitteko sähkövähennystä tai Kelan sivuilta, olisiko teillä mahdollisuutta saada väliaikaista sähkötukea. Lisätietoa ja tukea seksuaalisuuteen liittyen saatte muista neuvontapalveluistamme.
Neuvonnan tiimi