Seksin ostaminen ja tulevat ihmissuhteet
Ostin tänä vuonna ensimmäistä kertaa seksiä. Olen sittemmin tehnyt sen pari kertaa uudestaankin. Kokemus on aina ollut miellyttävä ja mukava, mutta minua mietityttää, miten tuo asia vaikuttaa ihmissuhteisiini tulevaisuudessa. Mitään väärää ei ole tapahtunut, mutta en ole halunnut kertoa asiasta kenellekään. Mietin sitäkin, jos joskus löydän parisuhteen, niin haluanko kumppanini tietävän asiasta ja miten hän siihen suhtautuisi, jos saisi tietää. Kommentit netissä vaikuttavat aika negatiivisilta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksityö on työtä siinä missä muutkin työt ovat. Myös seksin ostaminen on laillista, kunhan seksityöntekijä ei ole alaikäinen tai ihmiskaupan tai parituksen uhri. Seksityötä ja seksin ostajia saattaa kuitenkin määritellä tietynlainen leima joidenkin ihmisten silmissä. Tässä mielessä on ymmärrettävää, että tulee tarkkaan punnittua, haluaako kertoa seksin ostamisesta mahdolliselle kumppanille ja miten kumppani tietoon suhtautuisi.
Hyvä juttu, ettei mitään väärää tapahtunut ja kokemukset olivat sinusta mukavia. Moni muukaan ei välttämättä halua kertoa aivan kaikista seksikokemuksistaan, sillä seksuaalisuus on herkkä osa-alue ihmisen elämässä. Omista kokemuksistaan avautuminen voi satuttaa, jos itselle tärkeä henkilö tuomitseekin omat valinnat. Maailmaan mahtuu kuitenkin runsaasti ihmisiä, joten todennäköisesti on olemassa myös henkilöitä, jotka eivät suhtaudu kokemuksiisi kielteisesti. Jos toisesta välittää, saattaa myös suhtautua tilanteeseen lievemmin kuin mitä aluksi anonyymistä nettikeskustelusta voisi päätellä.
Seksikokemuksista kertomiseen kannattaa edetä omaan tahtiinsa. Kumppania saattaa auttaa myös mahdollisuus kysyä sinulta avoimesti kysymyksiä kokemuksiisi liittyen. Valitettavasti kukaan ulkopuolinen ei voi ennustaa toisen reaktioita, sillä jokaisella on omat yksilölliset näkökantansa seksin ostamiseen. Aina voi kuitenkin toivoa parasta.
Mikäli päättää kertoa tulevalle kumppanille kokemuksistaan ja tilanne kärjistyisi, voi keskustelun helpottamiseksi käsitellä tunteitaan ammattilaisen kanssa. Omista mietteistään on sallittua jutella jo nyt, vaikka kumppania ei vielä olekaan. Halutessasi voit soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa tilannettasi ja pohdintojasi on mahdollista käsitellä kokonaisvaltaisemmin.
Neuvonnan tiimi