Seksisuhde ja ikäero
Onko 17v ja 26v henkilön seksisuhde laillinen, jos se perustuu molempien väliseen suostumukseen, eikä siihen liity auktoriteettiasemaa, maksullista seksiä/hyödykkeiden tarjoamista tai nuoremman osapuolen houkuttelua, painostamista tai manipulointia suhteeseen tai esim. sen jatkamiseen? Kyse siis vaan kahdesta tyypistä, jotka haluaa tapailla

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Laissa nuorten seksisuhteita säädellään niin sanotulla suojaikärajalla. Lain tarkoituksena on suojella alle 16-vuotiaita henkilöitä täysi-ikäisten seksuaalisilta ehdotteluilta tai seksuaaliselta kaltoinkohtelulta. Suojaikäraja on 18 vuotta, jos vanhempi osapuoli on auktoriteettiasemassa alaikäiseen nähden.
Kerroit, että olette molemmat omasta tahdostanne suhteessa eikä tilanteeseen liity auktoriteettiasemaa tai maksullista hyödykettä. Jos henkisessä tai fyysisessä kehityksessänne ei ole merkittäviä eroja, ei laki puutu ikäeroonne. Lähinnä tilanne saattaa saada aikaan kysymyksiä ja keskusteluja teidän ja lähipiirinne kesken.
Jos asia painaa jollakin tavalla, autamme mielellämme lisää neuvontapuhelimessamme. Yhteystiedot saat täältä.
Neuvonnan tiimi