Seksitapojen muutos sadan viime vuoden aikana
Onkohan ihmisten seksitavoissa tapahtunut miten paljon muutoksia esim. 100 viime vuoden aikana? Onko vaikka suuseksi yleistynyt, kun hygieniataso on parantunut? Onko se ennen ollut enemmän yhdyntäkeskeistä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksiä on harrastettu aina, mutta viimeisen sadan vuoden ajalta voi havaita muutoksia seksitavoissa. Yksi merkittävimmistä muutoksista on todennäköisesti hormonaalisen ehkäisyn keksiminen ja sitä seurannut seksuaalinen vallankumous noin 60 vuotta sitten. Aiemmin seksin harrastaminen kuului vain avioliittoon. Myöskään itsetyydytystä ei sallittu. Ympäröivän yhteiskunnan ja asenneilmapiirin muutokset, tiedon parempi välittyminen sekä ehkäisymuotojen kehittyminen ovat yhdessä mahdollistaneet seksitapojen muutoksen ja monipuolistumisen.
Seksin kaikkia muotoja on harrastettu niin kauan kuin on ollut ihmisiä. Voidaan kuitenkin sanoa, että seksi on pääosin ollut aiemmin yhdyntäkeskeistä. Toki tilanteissa on voinut ollut eroja pariskunnittain, aikakausittain ja esimerkiksi kulttuureittain. Myös suuseksiä on harrastettu. Yleensä mies on kuitenkin saattanut ollut saavana osapuolena, sillä naisen nautintoa ei ole aina tunnustettu. Tutkimusten, tiedonvälityksen ja seksuaalisten asenteiden vapautumisen myötä myös naisen nautinto on alettu huomioida. Toki myös mainitsemallasi hygieniatason kehittymisellä voi olla osansa seksitapojen muutoksessa. Seksi on kuitenkin onnistunut myös heikommalla hygienialla. Ennen suihkun ottamisen mahdollisuutta on Suomessa ylläpidetty hygieniaa esimerkiksi saunomalla tai hoitamalla pesuhetket pesuvadin avulla.
Mukavaa, että olet kiinnostunut tarkastelemaan seksitapojen muutosta. Jos sinua kiinnostaa seksuaalisuuden historiaan liittyvät asiat, voit jutella asiasta esimerkiksi historiaan perehtyneen tutkijan tai opettajan kanssa. Heiltä saa vielä varmempaa tietoa kysymykseesi liittyen. Myös kirjastosta, äänikirjapalveluista tai dokumenttiohjelmien kautta voit löytää laajemmin tietoa seksiin, kulttuuriin ja historiaan liittyen.
Neuvonnan tiimi