Seksitaudit ja seksi ilman vakituista suhdetta
Haluaisin harrastaa seksiä myös ilman parisuhdetta, mutta seksitaudit jännittää. Kun ainakin jotkut taudit voi tarttua esim. sormien välityksellä, jos seksikumppani koskee ensin omia genitaaleja ja sitten minun. Ja kaikkia tauteja ei voi oireettomina todeta, mutta ne voi oireettominakin tarttua. Mitkä seksitaudit voi tarttua jo suudellessa, suusta suuhun?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvä, että huolehdit seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Voit olla kuitenkin huoletta, sillä seksitaudit eivät tartu suudellessa. Pieni riski saattaa olla herpesviruksen välittymisestä, mutta huuliherpes ei taas varsinaisesti ole seksitauti. Seksitautien syntymistä voi ehkäistä välttämällä seksikontaktia oireisessa vaiheessa. Tässä mielessä kumppanin voi antaa kosketella sinua, mikäli kummallakaan ei ole seksitaudin oireita. Varminta tietysti on käyttää kondomia tai suuseksisuojaa kaikissa seksin muodoissa.
Omista huolistaan kannattaa puhua (seksi)kumppanilleen. Voitte miettiä sellaisia seksitapoja, jotka tuntuvat molemmista myös henkisellä tasolla mieluisilta. Esimerkiksi yhteinen itsetyydytyshetki, jossa kumpikin koskettelee vain itseään, on turvallinen seksitapa. Tarvittaessa voitte keskustella seksitautitesteissä käymistä ennen yhteisen seksielämän aloittamista. Tällä tavoin koskettelemista ja seksiä on mahdollista harrastaa stressittömämmin.
Mikäli terveyteen tai (seksi)tauteihin liittyvät asiat huolettavat sinua edelleen tai asia jollakin tavalla ahdistaisi sinua, voi tilanteen ottaa puheeksi lääkärin kanssa. Noin muutoin on lupa nauttia seksistä joko uuden tai jo tutun kumppanin kanssa. Voit rauhassa miettiä, millainen seksuaalisuuden toteuttamistapa tuntuu sinusta kaikkein turvallisimmalta ja edetä sen mukaan. Halutessasi olet tervetullut juttelemaan mietteistäsi enemmän vielä neuvontapuhelimeen, jossa aihepiiriä on mahdollista käsitellä laajemmin.
Neuvonnan tiimi