Seksitaudit suuseksissä
Jos kaksi ihmistä harrastavat suuseksiä toistensa kanssa ilman suojaa, ja vastapuoli on molempien ensimmäinen kumppani, onko mahdollista saada seksitauti?
Ja jos kaksi ihmistä joilla ei ennestään ole ollut seksuaalista kanssakäymistä jossa on limakalvoyhteys, ei voi olla seksitautia niin mistä seksitaudit sitten syntyvät jos yleinen lähtökohta on se ettei ole seksitauteja jos ei yhdynnässä/limakalvoyhteydessä ole ollut, paitsi toki jos on perimä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista.
Suuseksissä tai muussakaan seksin muodossa, ei ole seksitautien vaaraa silloin, mikäli kummallakaan ei ole ollut aiempia seksikumppaneita. Tämä ei toki tarkoita, että seksin harrastaminen ilman kondomia/suuseksisuojaa olisi täysin turvallista, koska esimerkiksi huuliherpes voi tarttua suojaamattomassa suuseksissä alapäähän. Myös papilloomaviruksen voi saada suojaamattomassa (suu)seksissä tai käsien kautta, mikäli tätä ennen on koskettu käsin virusta sisältäviin alueisiin. Vaikka papilloomavirukseen kannattaa suhtautua vakavasti, on toki huomioitava, että valtaosa papilloomavirustartunnoista on harmittomia ja infektio saattaa parantua itsestään.
Vaikutat fiksulta ihmiseltä ja osaat varmasti tarpeen tullen suojautua seksitaudeilta. Jos jokin asia vielä huolettaa, voit kääntyä terveydenhoitajan puoleen tai lähettää meille kysymyksen.
Maija Nieminen