Seksitautien tarttuminen
Hei! Minulla oli jokin aika sitten yhden illan juttu erään naisen kanssa jota en sen paremmin tunne. Käytin tottakai kondomia, mutta yhdynnän jälkeen huomasin, että se ei ollut enää aivan pohjassa, vaan ikäänkuin rullaantunut hieman poispäin. Kuinka suuri riski tällaisissa tapauksissa on sukupuolitaudin tarttuminen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia omasta ja seksikumppanisi seksuaaliterveydestä. Kondomi onkin parhain ehkäisykeino uuden kumppanin kanssa, sillä kondomi vähentää seksitautitartunnan riskiä. Kondomi saattaa harmillisesti joskus rullaantua pois paikaltaan yhdynnän aikana. Tällöin kannattaa vielä varmistua oikeasta kondomikoosta.
Seksitaudit voivat tarttua eritteiden kautta ja iho- tai limakalvokosketuksessa. Kuvaamassasi tilanteessa voi tästä syystä olla hienoinen riski saada seksitauti. Koska kondomia on kuitenkin käytetty koko yhdynnän ajan, voit luultavasti olla rauhassa tilanteessasi. Varmimman tiedon saat ainoastaan käymällä seksitautitesteissä omalla terveysasemallasi tai sukupuolitautien poliklinikalla. Joitain seksitauteja pystyy myös testaamaan kotona, joten jos testaaminen jollakin tavalla nolottaa tai aiheuttaa huolta, voi apteekin kotitestejä tai laboratorioiden etätestejä tarvittaessa kokeilla. Toivottavasti saat mielenrauhan asian suhteen.
Neuvonnan tiimi