Seksitautien tarttuminen
Kysyisin seuraavaa: kolmen kimpassa ollessa jos henkilö A antaa suojaamatonta suuseksiä henkilölle B ja sitten henkilö A ja henkilö C suutelevat, voiko henkilö C saada sukupuolitaudin jos henkilöllä B sellainen on?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että haluat huolehtia seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Seksitaudit eivät tartu suudellessa, lähinnä kuvaamassasi tilanteessa olisi riskinä saada herpesvirus. Kaikissa seksin muodoissa sekä kaikkien kumppanien kanssa on kuitenkin tärkeää muistaa suojautua kondomin tai suuseksisuojan avulla. Näin vältetään riski saada jokin seksitauti.
Mikäli seksitautiin viittaavia oireita ilmenisi suojaamattoman seksin jälkeen, on tärkeää käydä seksitautitesteissä. Noin muutoin on sallittua nauttia erilaisista seksin muodoista ja hyväilytavoista kumppanien kanssa. Tarkemmin terveyteen liittyvistä asioista saa tietoa terveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Laajemmin tietoa suuseksistä löytää tästä artikkelista.
Neuvonnan tiimi