Seksitautien testaaminen
Moi!
Tarvitseeko sukupuolitautitesteihin, jos haluaa verikokeen ja virtsanäytteet niin lähetettä ja mistä se pitäisi hankkia, jos menen? Sivustolta saisi varattua ajan ilmeisesti veri/virtsanäytteeseen, mutta eriteltynä ei ole mikä testi? Jos menee esimerkiksi julkiseen sairaalaan, terveyskeskukseet tai sukupuolitautien poliklinikalle ovatko testit ja lähete sinne lääkäriltä, täysin maksuttomia? Saako kaikki näytteet ottaa vai täytyykö asiaa perustella miksi haluaa testauttaa kaikki?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksitautitesteihin voi hakeutua omalle terveysasemalle tai yksityiselle lääkäriasemalle. Yksi tapa on myös varata aika kouluterveydenhoitajan tai -lääkärin luota asian selvittämiseksi. Lähetekäytännöissä voi olla vaihtelua, mutta tarvittaessa lääkäri kirjoittaa lähetteen. Tässä tapauksessa voit tiedustella asiaa joko kouluterveydenhuollon kautta tai soittaa paikalliselle terveysasemalle ja kysyä, mitä sinun täytyy huomioida tullessasi seksitautitesteihin. Joissakin paikoissa ohjataan tekemään Omaolo-palvelussa seksitautiepäilyn oirearvio. Palvelun kautta on mahdollista saada ohjeet tilanteeseensa ja lähete laboratorioon.
Seksitauteja testataan tyypillisesti verikokeen tai virtsanäytteen avulla. Verikokeella voidaan testata muun muassa kuppa, HIV, hepatiitti B ja hepatiitti C. Klamydia ja tippuri voidaan testata virtsanäytteen kautta. Herpes taas voidaan todeta erityisillä virustesteillä ja kondylooma todetaan visvasyylille tyypillisen ulkonäön perusteella. Mikäli sinulla on lähete laboratorioon, voit yrittää varata ajan sivuston kautta ja kysyä tarkemmin testitavasta. Julkisessa terveydenhoidossa ja sukupuolitautien poliklinikalla seksitautien testaaminen on ilmaista. Sinulla on lupa pyytää testaamista niistä taudeista, jotka sinua huolettavat.
Joitain seksitauteja varten on kehitetty myös apteekista saatavia kotitestejä. Varmimman tiedon seksitaudeista saa kuitenkin käymällä testeissä esimerkiksi terveysasemalla. Seksitaudit ovat tauteja siinä missä muutkin ja osoittaa vastuullisuutta hakeutua testeihin ja hoitaa näin terveyttään. Lisätietoa asiasta saat terveydenhoitajan tai lääkärin kautta.
Neuvonnan tiimi