Seksitautitesti ennen kierukan laittamista
Minulle laitetaan pian kierukka. Emme ole poikaystävän kanssa olleet yhdynnässä tai harrastaneet suuseksiä. Haluan että seksi tuntuu mahdollisimman turvalliselta joten haluan odottaa siihen asti että minulla on kierukka ja lisäksi käyttäisimme kondomia. Kun sanoin että haluan kierukan ehkäisyyn sanottiin että mene sukupuolitautitestiin, miksi oletus on että olen harrastanut seksiä? Pelottaa että luullaan että en halua kierukkaa ehkäisyyn eli vaikka menkkakipuihin ja sitten en saisi sitä ilmaisek

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että toimitte vastuullisesti ja haluatte huolehtia ehkäisystä poikaystäväsi kanssa. Kierukka on luotettava ehkäisyväline ja sen ehkäisyteho alkaa välittömästi, mikäli kierukka asetetaan kuukautiskierron oikeassa vaiheessa. Kondomia voi käyttää kierukan kanssa, jos seksitaudin vaara on olemassa tai jos kierukan käyttöohjeessa ohjeistetaan tekemään näin. Muutoin kierukan pitäisi olla turvallinen ehkäisymuoto sellaisenaan.
Ennen kierukan asettamista kuuluu sulkea pois seksitautien ja raskauden mahdollisuus. Todennäköisesti tästä syystä lääkäri otti asian esille. Ikävää, jos olet kokenut tilanteen kielteisenä, tämä ei varmaankaan ole ollut hoitavan tahon tarkoitus. Kenestäkään ei saisi koskaan olettaa mitään ja sinulla on myös oikeus tietää, mihin erilaisia testejä tai hoitomuotoja tarvitaan. Tulitko maininneeksi lääkärille tilanteestasi vai alkoiko asia mietityttämään ja harmittamaan vasta jälkikäteen? Pelkojen kanssa ei ole mukavaa elää ja huolia voi yleensä hälventää saamalla täsmällistä tietoa terveydestään ja hoitoon liittyvistä vaiheista. Ehkäisyn pitäisi olla ilmaista sinulle, joten tässä mielessä asiasta ei kannata huolehtia.
Sinua voisi auttaa keskusteleminen huolistasi lääkärisi kanssa. Lääkärille on mahdollista myös vielä esittää kysymyksiä ja selventää omaa tilannettaan esimerkiksi seksitautien mahdollisuuden suhteen. Myös poikaystävälle kannattaa jutella, jos asia vielä painaa mieltä. Kaikki menee kuitenkin varmasti hyvin. Laajemmin tietoa ehkäisyvälineistä löydät vielä täältä.
Neuvonnan tiimi