Seksityön tekeminen rahapulan helpottamiseksi
Olen 19v opiskeleva nainen, ja olen harkinnut rahapulaa helpottaakseni myydä seksiä. Olen luonteeltani iloinen ja avoin, enkä koe, että ihmisarvoni siitä alenisi, vaikka silloin tällöin tienaisin vartalollani rahaa. Onko kuitenkin niin, että seksityö on vaarassa aiheuttaa monille jonkinlaisia henkisiä ongelmia? Ei kai niitä nyt ihan heti tule, jos on elämä muuten kunnossa? Tiedättekö tästä asiasta tarkemmin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Erilaisia rahapulaa helpottavia keinoja on sallittua miettiä. Joitakin ajatus seksityöstä saattaa kiehtoa enemmän mielikuvien tasolla, toisille tilanne voi tuntua myös oikeassa elämässä realistiselta vaihtoehdolta.
Seksityö on työtä siinä missä muutkin työt ovat. Alalla on paljon erilaisia ihmisiä, joiden taustat ja henkiseen hyvinvointiin liittyvät seikat vaihtelevat yksilöittäin. Seksityö saattaa henkisesti kuormittaa henkilöä, joka esimerkiksi ei tee työtä omasta tahdostaan. Lisäksi asiakaskohtaamiset voivat joskus tuoda mukanaan erilaisia kokemuksia, jotka vaikuttavat omaan henkiseen jaksamiseen. Henkisen kuormituksen taustalla saattaa olla myös muita vaikuttavia tekijöitä, jotka eivät välttämättä liity suoranaisesti seksityöhön. Seksityöntekijällä on palveluntarjoajana mahdollisuus päättää siitä, mihin hän vetää omat rajansa. Näistä rajoista on tärkeää pitää kiinni oman kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa kannalta.
Erilaisia aloja mietittäessä on hyvä pyrkiä tekemään sellaisia päätöksiä, jotka tuntuvat itselle sopivilta sekä fyysisesti että psyykkisesti. Omaa olotilaansa ja henkistä jaksamistaan on tärkeää pohtia eri näkökulmista ja tehdä kokonaiskuvan mukaan päätös mahdollisesta seksityön aloittamisesta, mikäli ala kiinnostaa. Oman pohdintansa tueksi voi hakea jonkinlaisia vertaiskokemuksia alasta esimerkiksi kirjallisuuden tai netin kautta. Myös neuvontapuhelinta saa käyttää pohdintojensa tukena.
Neuvonnan tiimi