Seksuaalikasvatus koulussa
Miksi koulussa ei käsitellä lainkaan suuseksiä, silloin harvoin kun seksistä ylipäätään edes puhutaan? Ja miksi puhutaan vaan seksiin liittyvistä vaaroista, eikä yhtään mahdollisuudesta kokea mielihyvää ja nautintoa? Eikö olisi todella tärkeää, että asioista puhuttaisiin kokonaisvaltaisesti?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tärkeää, että asioista puhutaan kokonaisvaltaisesti. Opetussuunnitelma asettaa kuitenkin määritelmän sille, mitä kaikkea seksistä tai seksuaalisuudesta opetetaan. Jonkin verran opetuksen painotus saattaa riippua opettavasta tahostakin. Koska seksuaalikasvatukseen on yleensä varattu vain vähän tunteja, ei kaikkia aiheita voi käsitellä kovin tarkasti. Kysymällä toki saisi varmasti enemmän tietoa. Tämän takia painotus saattaa olla paremminkin seksissä yleisellä tasolla ja pienemmät yksityiskohdat saatetaan mainita, muttei niihin perehdytä liikaa. Seksuaalikasvatusta voidaan pitää haastavana, sillä lapset ja nuoret kehittyvät omaan tahtiinsa. On tärkeää pyrkiä löytämään ns. kultainen keskitie ja kertoa asioista yleisesti ilman kuvailevia yksityiskohtia. Muitakin syitä saattaa olla siihen, miksei suuseksiä käsitellä koulussa.
Seksistä puhuttaessa voi ottaa esiin sekä mielihyvään että turvallisuuteen liittyvät seikat. Puhuminen ja asioiden painottaminen riippuu tässäkin tapauksessa paljon opettajasta. Koska koulun tehtävä on antaa yleissivistävää tietoa, keskitytään opetuksessa todennäköisesti enemmän faktatietoihin pohjautuviin asioihin kuin yksilöllisiin tunnekokemuksiin. Jokaiselle annetaan näin tilaa muodostaa omat mielipiteensä seksistä.
Suuseksistä ja muista seksin muodoista saa pitää ja nauttia. Halutessasi voit ottaa mainitsemasi näkökulmat asiallisesti puheeksi opettajan tai rehtorin kanssa ja ehdottaa heille, miten seksuaalikasvatusta voisi hioa. Sinua saattaisi vielä kiinnostaa suuseksiä käsittelevä artikkelimme sekä Kootusti tietoa -osiomme, jossa on runsaasti lisätietoa seksiin ja seksuaalisuuteen liittyen.
Neuvonnan tiimi