Seksuaalinen haluni on hävinnyt. Pelkään, että haluttomuus alkaa näkyä suhteessa....
Seksuaalinen haluni on hävinnyt. Pelkään, että haluttomuus alkaa näkyä suhteessa. Harrastan kumppanin kanssa seksiä koska haluan pitää hänen tarpeensa tyydytettyä. Huomaan vältteleväni seksiä. Miehellä ei ole taitoja sängyssä. Lisäksi minulla on lääkitys, mikä vaikeuttaa haluja.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisen halun vaihtelu, väheneminen ja loppuminen on tavallista. Kerrot, että huomaat vältteleväsi seksiä. Se on ymmärrettävä reaktio silloin, kun seksi ei tunnu houkuttelevalta tai kiinnostavalta. Seksiä ei tarvitse haluta. Joillakin lääkityksillä on vaikutusta seksuaalisuuteen, ja näistä sivuvaikutuksista on hyvä keskustella sinua hoitavan lääkärin kanssa.
Olisiko sinun mahdollista ottaa asia puheeksi kumppanisi kanssa? Oletko kertonut kumppanillesi millaisia toiveita sinulla on seksiin liittyen? Mikä sinusta tekee seksistä hyvää? Yhdessä keskustelu asiasta voisi auttaa ymmärtämään tilannetta molempien näkökulmasta.
Kerrot, että haluat pitää kumppanisi tarpeet tyydytettynä. Oletko huomioinut samalla myös omia tarpeitasi? Jos olet, niin todella hieno juttu. Jos omat tarpeet ovat jääneet sivuun, oletko huomannut mitä vaikutuksia siitä on sinulle? Usein saattaa käydä niin, että jos pitkään ohittaa omia tarpeitaan, voi se vaikuttaa omaan hyvinvointiin jollakin tavalla. Omien tarpeiden kuunteleminen ei tarkoita sitä, että toisen tarpeet jättäisi huomioimatta. Jos pariskunnan tarpeet ovat ristiriidassa keskenään, on hyvä koittaa löytää kompromissi, jossa molemmat joustavat ja tulevat vastaan, ja ovat silti riittävän tyytyväisiä.
Suosittelen lämpimästi varaamaan ajan seksuaalineuvontaan, jos kaipaatte tukea keskusteluun. Esimerkiksi meille voi lähettää ajanvarauspyynnön.
Voit varata ajan halutessasi myös vain itsellesi, niin voisimme tarkemmin keskustella ja miettiä sopivia keinoja lähteä purkamaan tilannetta.
Oona Turunen