Seksuaalinen suuntautuminen ihmetyttää
Hei!
Olen 22-vuotias nainen, ja olen ollut aina epävarma seksuaalisesta suuntautumisestani. Olen elämäni aikana ihastunut kumpaankin sukupuoleen, ehkä helpommin naisiin. Silti en ole kokenut näissä naisihastumisissa tarvetta tai halua tehdä mitään seksuaalista, vaikka perhosia onkin voinut olla vatsassa.
Minulla on tosin huonoja kokemuksia miehistä koulukiusaamiskokemuksien takia. Ensimmäinen ihastukseni erästä poikaa kohtaan oli hyvin vahva, mutta hän alkoi kiusaamaan minua monien muiden poikien tavoin. Tämä tappoi tunteet ja olin vuosia epävarma ja pelokas poikien/miesten seurassa. Vasta viime vuosina olen alkanut päästä yli tuosta ja alan luottaa miehiin yhä enemmän ja enemmän. Olen myös huomannut, että olen viime vuosien aikoina kevyesti ihastunut ja ollut kiinnostunut miehistäkin.
Seksi ja seksuaalinen toiminta miehen kanssa kiihottaa minua ja tuntuu hyvältä, pystyn nauttimaan siitä todella. Naisista ajattelen, että hekin voivat olla kauniita ja pornossa vetävänkin näköisiä. Silti koen, että fantasiat ja pornon katselu naisten suhteen riittää minulle. En ole koskaan haaveillut suhteesta saati seksistä naisen kanssa. Tuo ajatus seksistä enemmänkin kuvottaa minua ja tuntuu vastenmieliseltä. Muutenkin näen itseni enemmän suhteessa miehen kanssa.
Helpottaisi oman identiteetin etsimistä ja löytämistä, jos osaisi jotenkin määritellä oman seksuaalisen suuntautumisensa. Siksi ajattelinkin kysyä sitä täältä, jos osaisitte auttaa minua tässä asiassa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että otit meihin yhteyttä ja pohdit kypsästi aiempia kokemuksiasi ihmissuhteiden saralta. Moni muukin haluaa määritellä tarkemmin identiteettiään ja seksuaalista suuntautumistaan. Aina kannattaa kuitenkin muistaa, että seksuaalisuus on jatkumo ja harvoin ketään ihmistä voi luokitella umpiheteroksi tai umpihomoseksuaaliksi. Ihmisiä on monenlaisia ja niin on myös mieltymyksiä ja kiinnostuksen kohteita. Ihastumisia tulee ja menee ja joskus ihastuksia voi syntyä myös samaa sukupuolta kohtaan, vaikka itse mieltäisikin itsensä heteroksi. Tässä ei ole mitään pahaa ja asialle ei ole pakko tehdä mitään, jos ei siltä tunnu.
Monet heteroksi itsensä määrittelevät naiset, voivat samalla tavoin kuin sinä, myös nauttia pornossa juuri naisnäyttelijästä tai naiseen kohdistuvasta toiminnasta. Fantasiat ovat mielikuvitusta ja jos siltä tuntuu, voi päästää ajatuksensa valloilleen nauttiessaan seksuaalisuudestaan, vaikka ei tekojen tasolla fantasioitaan toteuttaisi.
Ikävää kuulla, että sinulla on menneisyydessäsi kurjia kokemuksia pojista/miehistä. On ihan ymmärrettävää, jos on ollut vaikempaa kokea ihastumiset vastakkaiseen sukupuoleen turvallisina. Oletko kokenut ihastumisen naiseen turvallisempana tai luotettavampana? Tuntuuko sinusta, että heteroksi itsensä määritteleminen on turvallisempaa kuin esimerkiksi biseksuaaliksi määritteleminen? Yleisesti ottaen ei ihastumisen ole pakko johtaa mihinkään, voihan sitä vain nauttia tunteesta ja saada virtaa päiviinsä.
Kukaan toinen ei voi määrittää toisen puolesta tämän seksuaalista suuntautumista. Tämä voi turhauttaa sinua, mutta identiteetin rakentaminen ei synny päivässä. Koko elämä on yhtä oppimista ja uusien asioiden havainnoimista, joten älä rankaise itseäsi, vaikket heti tiedäkään, miten haluaisit itsesi määritellä. Ota kohtaamiset ja ihastumiset vastaan sellaisina kuin ne tulevat ja mieti kyseisellä hetkellä, haluanko tämän ihmisen kanssa jotakin enemmän vai riittääkö pelkkä kaukaa ihailu.
Jos sinua helpottaa, voit tutkia esimerkiksi Setan sivuja ja heidän tarjoamiaan palveluita, mikäli haluat vielä tarkempaa tietoa seksuaalisesta suuntautumisesta. Olet myös sydämellisesti tervetullut meidän kanssamme juttelemaan asiasta enemmän seksuaalineuvojan maksuttomalle vastaanotolle. Tarjoamme lisäksi mahdollisuuden ilmaiseen puhelinneuvontaan. Halutessasi voit ottaa puheeksi myös nuo ikävät kokemukset poikien kanssa menneisyydessäsi.
Älä siis huoli, ota päivä kerrallaan. Identiteettisi on myös paljon muuta kuin seksuaalinen suuntautumisesi, joten kokoa identiteettiäsi myös muista palikoista ja ehkäpä lopulta näet kokonaiskuvan selkeämmin. Kaikkea hyvää sinulle!
Neuvonnan tiimi