Seksuaalisen suuntautumisen miettiminen
oon pitkään tienny että tykkään myös tytöistä ja useita ihastuksia on ollu.. kuitenkin kyseenalaistan seksuaalisen suuntautumiseni joka ahdistaa ja vaivaa minua. kiihotun ja fantasioin ainoastaan tytöistä ja seksistä heidän kanssa. en pysty kuvittelemaan itseäni sänkypuuhiin vastakkaisen sukupuolen kanssa ollenkaan ja ajatus inhottaa minua. kuitenkin tuntuu että pystyisin helposti olemaan pojan kanssa romanttisessa suhteessa kunhan seksiä olisi tosi vähän tai mieluiten ei ollenkaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista pysähtyä pohtimaan omaa seksuaalista suuntautumistaan. Seksuaalisuus on osa elämää, niin kuin ovat ihastuksetkin. On sallittua kiihottua ja fantasioida esimerkiksi tytöistä. ”Kielletyiksi” mielletyt ajatukset voivat kuitenkin hämmentää tai ahdistaa. Itselleen kannattaa olla armollinen, sillä ihminen ei voi itse päättää, kenestä viehättyy. Oman tilanteensa ja ajatustensa käsittelyyn saa antaa aikaa. Yleensä ajan mittaan ajatukset saattavat selkiytyä.
Sinulla on lupa olla juuri sellainen kuin olet. On mahdollista pitää sekä tytöistä että pojista, sillä seksuaalisuus on monimuotoinen asia. Elämässä kannattaa kuunnella itseään ja omaa sisäistä kokemusta seksuaalisuudestaan. Pojan kanssa voi olla romanttisessa suhteessa, vaikkei seksiä harrastaisikaan. Jos taas itsestä tuntuu paremmalta suhde tytön kanssa, on tällainenkin vaihtoehto mahdollinen. Tärkeintä on, että tilanne tuntuu sekä itsestä että kumppanista oikealta ja hyvältä ratkaisulta.
Et maininnut, millaiset seikat sinua tarkalleen ahdistavat tilanteessasi. Ahdistavina hetkinä voi kuitenkin pyrkiä rauhoittelemaan itseään jonkin rentouttavan tekemisen kautta. Tunteitaan on mahdollista purkaa myös ystävilleen, sillä jaettu huoli on puolitettu huoli. Elämään voi lisäksi tuoda sellaisia puuhia tai hyvää mieltä tuottavia asioita, joilla ahdistusta saa lievennettyä. Tarvittaessa voit tutustua myös hyvinvointia tukeviin harjoituksiin.
Itseensä ja seksuaalisuuteensa voi tutustua pikkuhiljaa. Kaikkia vastauksia ei tarvitse tietää heti. Voit vain olla ”sinä”. Ahdistuksesta kannattaa tarvittaessa jutella vielä esimerkiksi turvallisen aikuisen tai terveydenhoitajan kanssa. Lisäksi neuvontapuhelimeen tai Setan palveluihin saa aina olla yhteydessä, jos seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus edelleen mietityttää.
Neuvonnan tiimi