Seksuaalisen suuntautumisen pohtiminen ja kumppanin etsiminen
moi! oon 12v poika ja mietin täs vaa et mistä vois löytää poikaystävän? mistä voi niinku tietää et onko joku kiinnostunu pojist vai ei? ja voiko tän ikänen harrastaa suu seksiä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On täysin luonnollista pohtia seksuaaliseen suuntautumiseen ja ihmissuhteisiin liittyviä asioita. Jokainen  määrittelee oman seksuaalisen suuntautumisensa itse. Joillekin ihastumiset poikiin voivat merkitä sitä, että on kiinnostunut yksinomaan pojista. Toiset taas saattavat kokea ihastumisia poikiin, mutta eivät halua ihastumisien määrittelevän heidän seksuaalista suuntautumistaan sen tarkemmin, sillä erilaisia ihastumisia voi tulla ja mennä itsestään elämän aikana. Ei haittaa, vaikkei vielä itse tietäisikään, tykkääkö pojista vai ei. Joskus voi mennä aikaa, ennen kuin tietää vastauksen ja vastauksen taas saa elämällä tavallisesti elämäänsä eteenpäin. Yleensä ihmisen oma sisäinen tunne kertoo iän myötä itselle, onko kiinnostus poikiin pysyvää.
Poikaystävän voi löytää sellaista paikoista, mistä kuka tahansa muukin löytää kumppanin itselleen. Jotkut saattavat löytää kumppanin esimerkiksi koulusta, harrastuksista tai ystävien ja sukulaisten kautta. Myös sosiaalisen median asialliset sovellukset saattavat auttaa poikaystävän löytymisessä. Joskus etsiminen voi viedä oman aikansa, mutta tästä ei kannata huolestua. Oikeanlaista poikaystävää odotellessa voi tehdä kaikkia muita kivoja juttuja, jotka tuovat itselle iloisen mielen.
Suuseksin harrastamiseen ei ole mitään ikärajoja. Toiseen kannattaa kuitenkin ensin tutustua vaikkapa kaverina ja sitten myöhemmin edetä hiljalleen erilaisiin hyväilyihin. Kumppanin kanssa kannattaa jutella siitä, mihin kumpikin on valmis ja millaiset hyväilytavat tuntuisivat kiinnostavilta molemmista. Suuseksiä on aikaa harrastaa koko loppuelämä, joten mitään kiirettä ei ole sitä kokeilla, jos molemmat eivät halua. Tällöin mielihyvää voi tuoda myös asiasta fantasioiminen. Jos joskus tulee tilanne, jolloin kumpikin olisi valmis kokeilemaan suuseksiä, voi suulla tehtäviä hyväilyjä myös kokeilla. Kaikissa hyväilyissä on tärkeää kuunnella sekä kehoaan että mieltään ja tehdä vain niitä juttuja, jotka tuntuvat miellyttäviltä. Mikäli suuseksiin edetään, on oleellista muistaa myös kondomin käyttö seksitautien ehkäisemiseksi.
Omista mietteistään kannattaa aina jutella jonkun luotettavan kaverin tai turvallisen aikuisen kanssa. Keskusteleminen voi auttaa saamaan tukea ja näkökulmia omaan tilanteeseensa. Jos sinua kiinnostaa, voit myös halutessasi lukea seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta käsittelevän artikkelimme tai tutustua Sinuiksi – tuki- ja neuvontapalveluun. Myös me autamme sinua mielellämme lisää neuvontapuhelimessamme, joten olethan rohkeasti yhteydessä, jos siltä tuntuu.
Neuvonnan tiimi