Seksuaalisuudesta puhuminen ja häpeän tunne
Mies kertoi seksielämästämme asioita äidilleen mitä en olisi halunnut jaettavan. Tunnen voimakasta häpeää asiasta ja en pääse asian yli. Hävettää olla anopin seurassa ja tuntuu likaiselta, kuin olisin itse tehnyt jotakin väärää.
Perheessämme ei keskusteltu lapsuudessani seksuaalisuudesta ja koen seksuaaliasioista puhumisen hankalana. Luulin, että voisin luottaa mieheeni ettei hän kertoisi seksielämästämme asioita ulkopuolisille. En tiedä mitä tehdä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ymmärrettävää, että tunnet häpeää tilanteessasi. Seksiasioita nimitetään syystä ”intiimiasioiksi”, sillä seksuaalisuus mielletään hyvin yksityiseksi ja siksi myös herkäksi osa-alueeksi ihmisen elämässä. Kaikki kokemasi tunteet ovat sallittuja, mutta on hyvä tiedostaa, ettet ole tehnyt mitään väärää, vaikka siltä tuntuisikin. Miehesi ei olisi saanut jutella ilman sinun lupaasi äitinsä kanssa seksielämästänne. Luottamuksen rikkominen voi aiheuttaa kuormittavia tunteita itselle ja haitata myös parisuhteen hyvinvointia.
Häpeän tunteen kanssa voi opetella elämään olemalla itselleen myötätuntoinen. Pyri puhumaan pääsi sisällä itsellesi samalla tavoin kuin juttelisit silloin, kun yrität lohduttaa ystävää. Voit harjoitella tunteidesi hyväksymistä sellaisina kuin ne ovat, ilman liioittelua tai väheksyntää. Oman häpeän tunteen voi tunnistaa, tarkastella sitä ja hiljalleen hyväksyä tunteen. Sinua voisi hyödyttää seksuaalista häpeää käsittelevä artikkelimme, johon on koottu enemmän tietoa aiheeseen liittyen.
Jokaisen seksuaalisuuteen ja seksuaalisuuden ilmentämiseen vaikuttavat myös mainitsemasi lapsuudenaikainen kasvatus. Joillekin seksuaalisuudesta puhuminen on helpompaa ja toisille asia on taas tabu. Olisi kuitenkin tärkeää yrittää jutella miehesi kanssa omista tunteistasi ja ajatuksistasi. Ehkäpä hänkin voi avata sinulle, miksi itse toimi kuvaamallasi tavalla eikä keskustellut seksiasioista sinun kanssasi. Jos kasvotusten keskusteleminen tuntuu vaikealta, voit kirjoittaa hänelle kirjeen tai nauhoittaa vaikkapa videon, jossa kerrot tunteistasi. Seksuaalisuus on luonnollinen osa elämää eikä asiaa tarvitse hävetä. Anoppikin tietää tämän ja ei varmasti ajattele sinusta mitään pahaa.
Vaikeissa tilanteissa on sallittua olla neuvoton ja pyytää apua. Joko sinua yksilönä tai teitä yhdessä pariskuntana saattaisi auttaa ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolta. Vastaanotolla asioistaan on lupa puhua juuri sen verran, mikä itsestä tuntuu sopivalta ja keskustelut ovat täysin luottamuksellisia. Yksin ei tarvitse kantaa hankalia tunteita sisällään, joten olethan rohkeasti yhteydessä meihin uudestaan, jos kaipaat tarkemmin apua. Yhteystietomme saat täältä.
Neuvonnan tiimi