Seurustelemattomuus aikuisiällä
Onko outoa, jos mies on lähemmäs 30v, eikä ole koskaan aiemmin seurustellut? Tai ylipäätään onko ensisuhteella joku ”ikäraja”? Muutama yhdenillan juttu löytyy, mutta niistä ei ole tullut mitään pidempiaikaista. Jotenkin en näe järkeä siinäkään, että alkaisin seurustelemaan jonkun kanssa, josta en ole aidosti kiinnostunut.
Ja nuorempana ollessani (21v) yksi niistä minua kiinnostavista mahdollisuuksista epäonnistuikin, kun tulin hölmöyttäni maininneeksi, etten ole seurustellut aiemmin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen elämä kulkee omia ainutlaatuisia polkujaan eikä ole yhtään outoa, vaikka ei olisikaan seurustellut liki 30-vuotiaana. Mitään ikärajaa ensimmäisen seurustelusuhteen aloittamiseen ei myöskään ole olemassa. Voit olla rauhassa tilanteesi suhteen. Maailmaan mahtuu yhtä monta elämäntarinaa kuin on ihmisiäkin ja on useita muitakin, jotka eivät ole ikäisenäsi seurustelleet. Joillekin tämä on oma valinta ja toisille taas ei. Suhteen voi kuitenkin löytää millä iällä tahansa ja uuden merkityksellisen ihmissuhteen luominen on hieno asia, olipa minkä ikäinen tahansa.
On arvokasta tuntea itsensä niin hyvin, että tietää, millaisissa tilanteissa haluaa alkaa seurustella. Aito kiinnostus toista kohtaan on tärkeä osa ihmissuhdetta ja on hyvä asia, ettet halua aloittaa seurustelua sinulle sopimattomin perustein. Ikävää kuulla, että sinulla on ollut kielteisiä kokemuksia ihmissuhderintamalla silloin, kun olet kertonut omasta taustastasi. Teit kuitenkin aivan oikein kertoessasi totuuden. Ihmisillä saattaa olla erilaisia kriteereitä kumppanilleen ja vaikka tämän kyseisen ihmisen kanssa tilanteesi nousi kynnyskysymykseksi, ei se välttämättä tarkoita, että kaikki ihmiset toimisivat samalla tavoin kuultuaan seurustelemattomuudestasi. Joskus voi käydä esimerkiksi niin onnekkasti, että tapaa toisen samantaustaisen ihmisen. Yleisesti ottaen on parempi muutenkin puhua rehellisesti taustastaan kuin piilotella totuutta.
Vaikka asia saattaisi mietityttää, ei syytä huoleen kuitenkaan pitäisi olla. Olet arvokas juuri nyt ja juuri tuollaisena. Jos olisit halunnut puhua enemmän ihmissuhteista, olet lämpimästi tervetullut keskustelemaan neuvontapuhelimeemme, jonka yhteystiedot löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi