sheivaaminen
Oon tyttö ja usein alapään sheivaamisen jälkeen alkaa kirvellä ja tulee sellasia punasia näppylöitä. Voiko jollain rasvalla tai muulla helpottaa niin että kuitenkin pystyisin pitämään alapään ajeltuna?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että usein sheivaamisen jälkeen alapäässä tuntuu kirvelyä ja tulee punaisia näppyjä. Tämä on valitettavasti todella yleinen vaiva. Alapään iho on hyvin herkkä, joten se ärtyy helposti esimerkiksi sheivauksen jälkeen. Pienillä keinoilla voit ehkäistä tai helpottaa ärsytyksen tunnetta alapään iholla.
Tärkeintä on hyvä hygienia. Ensin on suositeltavaa pestä alapää haalealla vedellä tai hyvin miedolla pesunesteellä, jotta karvat pehmenisivät. Sheivauksessa tekniikka ja hyvä höylä ovat myös tärkeitä. Höylän tulisi olla puhdas ja terävä, joten se on hyvä vaihtaa parin kuukauden välein. Höylissäkin on eroa, kokeile eri vaihtoehtoja löytääksesi itsellesi sopivimman. Joskus yksiteräinen höylä saattaa sopia herkkäihoiselle paremmin. Sheivauksen apuna kannattaa käyttää mietoa saippuaa tai sheivausgeelia, jonka avulla höylä liukuu paremmin ja iho ei rikoudu niin helposti. Lääkärit suosittelevat sheivaamaan karvan kasvusuuntaan, jolloin se on hieman hellävaraisempaa iholle. Sheivauksen jälkeen ihon voi huuhdella kylmällä vedellä, jotta ihohuokoset sulkeutuvat. Kuivata kannattaa puhtaalla pyyhkeellä taputellen. Eri valmistajilla löytyy erilaisia rauhoittavia geelejä, joita sopii levittää sheivauksen jälkeen iholle. Tämä saattaa ehkäistä punaisten näppyjen syntyä, joista mainitsit.
Punaiset näpyt voivat myös olla sisäänkasvaneita karvoja. Nämä syntyvät silloin, kun ylöspäin kasvava ihokarva ei pääse lävistämään ihoa. Usein myös nämä näpyt pääsevät tulehtumaan (hiustupintulehdus) ja ovat erittäin kivuliaita. Tämäkin on hyvin yleistä, eikä ole syytä säikähtää. Näitä näppyjä ei kuitenkaan saa itse mennä puhkomaan. Yleensä ne paranevat itsestään, mutta apteeksista saa myös ostettua tulehtuneille hiustupeille tarkoitettua rasvaa. Säännöllinen hellävarainen ihokuorinta saattaa ennalta ehkäistä hiustuppien tulehdusta.
Voi myös olla, että ihosi on hyvin herkkä ja sheivaus ei ole sinulle sopivin vaihtoehto. Googlettamalla saat paljon tietoa vaihtoehtoisista menetelmistä, joita esimerkiksi kosmetologit tarjoavat.
Raisa Hyväri & Oona Turunen