Siemensyöksy ja psyykkinen stimulaatio
Kysyisin edelliseen kysymykseen liittyen jatkokysymyksen. Mitä tarkoitatte, että siemensyöksyn ja orgasmin saaminen vaatii yksilöllisen määrän myös psyykkistä stimulaatiota? Mitä on tämä psyykkinen stimulaatio, ja kuinka sitä annetaan ja vastaanotetaan? Voiko psyykkisen stimulaation voimakkuus ja stimulointitapa vaihdella? Voitteko kertoa asiasta esimerkkejä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että palasit vielä selvittämään sinua mietityttäviä asioita. Psyykkisellä stimulaatiolla tarkoitetaan yksinkertaisimmillaan kiihottumista henkisellä tasolla. Psyykkiseen stimulaatioon kuuluvat ihmisen omat mielikuvat tai fantasiat, joista hän nauttii ja kiihottuu ajatuksissaan. Psyykkistä stimulointia ei siis varsinaisesti voi vastaanottaa tai antaa, kyse on lähinnä omasta mielentilasta ja siitä, että kokee olevansa kaikin puolin kiihottunut. Jos kuitenkin mietitään seksuaalisuuden psyykkistä ulottuvuutta yleisellä tasolla, voi siemensyöksyn saamiseen vaikuttaa esimerkiksi stressi, suorituspaineet, jännitys, aiemmat epäonnistumisiksi mielletyt seksikokemukset, elämäntilanteet, ihmissuhteet sekä muut henkisen puolen tekijät.
Fyysisellä tasolla on mahdollista vaihtaa hyväilytekniikkaa tai kosketuksen voimakkuutta. Psyykkisen stimulaation voimakkuutta tai stimulaatiotapaa ei yleensä pysty näin yksinkertaisesti muuttamaan. Joskus voi kuitenkin havaita kiihottuvansa helpommin ja voimakkaammin esimerkiksi tilanteissa, joissa ajattelee vaikkapa ihastustaan/kumppaniaan tai jos on kokenut jotakin kiihottavaa aiemmin ja kiihottava mielikuva nousee esiin uudestaan. Tässä mielessä stimulaation voimakkuus ja stimulointitapa voivat vaihdella, mutta asian järkeistäminen ei ole niin selkeää kuin fyysisen stimulaation kohdalla.
Jos sinua kiinnostaa, on siemensyöksyn vaikeutumista käsitelty tässä artikkelissa. Vaikeutuneen siemensyöksyn taustalla voi olla moninaisia tekijöitä, joihin on saatavilla apua. Mikäli tilanne askarruttaa edelleen sinua, saa tarkempaa tietoa asiasta sekä lääkäriltä että seksuaalineuvojalta.
Neuvonnan tiimi