Siemensyöksyjen määrä vuorokaudessa
Kuinka monta siemensyöksyä pojat voivat saada vuorokaudessa? Tiedän, että spermaa kehittyy koko ajan lisää, mutta ei kai siemensyöksyjä silti voi rajattomasti tulla. Mistä he tietävät runkatessaan, vieläkö tulee spermaa, jos on runkannut vaikka kymmenen kertaa/ vrk?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisen kyky saada siemensyöksy vaihtelee yksilön mukaan. Jotkut saavat siemensyöksyn esimerkiksi kerran vuorokaudessa, joillain taas onnistuu useampikin kerta. Keskimäärin siemensyöksykertojen määrä jää monilla alle kymmeneen kertaan vuorokaudessa, mutta jokainen saa laueta niin monta kertaa kuin itsestä tuntuu hyvältä. Mitään ylärajaa siemensyöksykerroille ei siis ole. Siemensyöksykertojen lukumäärä voi kuitenkin vaihdella esimerkiksi iän mukaan.
On olennaista huomioida, että siemensyöksy ja orgasmi ovat kaksi eri asiaa. Usein ne tulevat samaan aikaan, mutta orgasmi on mahdollista saada ilman siemensyöksyä ja päinvastoin. Runkkaamisen alkaessa ei välttämättä voi tietää, tuleeko vielä spermaa, jos on runkannut jo 10 kertaa vuorokauden sisään. Monesti omaa kehoa kuitenkin oppii tuntemaan ajan mittaan ja tietää, voiko saada vielä siemensyöksyn vai onko kyseessä niin sanottu kuiva orgasmi. Useimmiten sperman määrä on hieman runsaampi ensimmäisellä laukeamiskerralla kuin myöhemmillä laukeamiskerroilla. Tämä on kuitenkin yksilöllistä.
Hienoa, että haluat selvittää ihmisen kehoon kuuluvia seikkoja. Siemensyöksyyn ja spermaan liittyvistä asioista saat enemmän tietoa terveydenhoitajalta.
Neuvonnan tiimi