Siemensyöksyt
Olen 14v poika ja ei ole viellä spermaa tullut, olen runkannut ja saanut orgasmin muttei kertaakaan siemennestettä ole tullut. tämä huolettaa koska monet kaverini ovat kertoneet että heillä on siemensyöksyt jo alkaneet. karvoitus on alkanut vähän lisääntyä kiveksissä eikä penis ole vielä kasvanut. onko tämä normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On mukavaa kuulla, että murrosiän merkkejä näkyy ainakin karvoituksen suhteen. Onko sinulla muita murrosiän merkkejä? Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa ja yleensä geenit vaikuttavat hyvin pitkälti murrosiän kehitykseen. Jos on mahdollista ja yhtään vain uskallat, voit hieman kysellä sukusi miehiltä, missä iässä he alkoivat kehittyä. Monesti eri murrosiän vaiheiden kulkuun löytyy syy suvusta ja jos murrosikä on alkanut aiemmin, voi jälkipolvilla käydä samoin. Tämä pätee myös päinvastaisessa tilanteessa.
Oletkin saanut ihan käytännön tasolla huomata, että siemensyöksy ja orgasmi voivat tarkoittaa kahta eri asiaa. Eli miehet pystyvät saamaan orgasmin ilman siemensyöksyäkin ja päinvastoin. Molemmat tavata laueta ovat ihan yhtä hyviä ja oikeita. Keskimäärin ensimmäinen siemensyöksy ilmenee 13-15 vuoden iässä, joten sinulla ei ikäsi puolesta ole mitään hätää, eiköhän se ensimmäinen siemensyöksykin sieltä vielä ilmaannu.
Jos murrosiän muutokset huolettavat sinua, kannattaa kääntyä terveydenhoitajan puoleen. Näin saat tietää varmimmin, mitä kehossasi tapahtuu ja missä kohtaa murrosiän kehitystä mennään. Halutessasi voit aina lähettää myös meille uuden kysymysen tai jutella asiasta jonkun aikuisen kanssa.
Maija Nieminen