sperma housuissa
Miksi yöllä tulee spermaa housuun? Onko sitä mahdollista estää mitenkään? Aamulla housut ovat kovat ja ikävän tuntuiset ja pippeli sisältä märkä ja limainen ja päältä päin kuivettuneen sperman peittämä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Siemensyöksyjä voi tapahtua niin hereillä ollessa kuin nukkuessakin. Yölliset siemensyöksyt ovatkin tuttuja monille ikäisillesi pojille ja niitä ei tarvitse hävetä. Siemensyöksy on yöllisen erektion peruja ja yölliset erektiot ovatkin merkki ihmisen tahdosta riippumattoman hermoston aikaansaannoksista. Toiminnan seurauksena peniksen verisuonet laajenevat ja syntyy erektio. Paisuvaiskudoksen yöllisen toiminnan tarkoituksena on pitää yllä kudoksen toimintaa ja peniksen erektiovalmiutta. Onkin tärkeää esimerkiksi peniksen verenkierron toiminnan kannalta, että erektioita esiintyy tarpeeksi usein.
Valitettavasti yöllisiä siemensyöksyjä ei voi oikein estää mitenkään, sillä ne kuuluvat kehon luonnollisiin reaktioihin. Jotkut saattavat havaita, että päivällä hereillä saatu siemensyöksy esimerkiksi sooloseksin yhteydessä voi vaikuttaa yöllisen siemensyöksyn poistumiseen. Tämä on kuitenkin yksilöllistä ja saattaa vaihdella päivän mukaan, mutta toki asiaa voi halutessaan testata.
Vaikka siemensyöksyn aiheuttamat tahrat ja muut tuntemukset voivat tuntua ikäviltä, voit kuitenkin yrittää ajatella, että kyseessä on luonnon kehittämä järjestelmä huoltaa penistä, jotta se pysyisi kunnossa. Niin kauan kuin yöllisiä siemensyöksyjä tulee, voit olla tyytyväinen, sillä näin tiedät, että alapäässäsi pitäisi olla kaikki kunnossa. Aamulla voi sitten mennä heti alapesulle ja vaihtaa puhtaat alusvaatteet, jotta on taas miellyttävä olo. Alushousut voi jättää myös pois yön ajaksi, jos koet, että se voisi edes vähän tuoda aamulla mukavamman tunteen.
Toivottavasti esimerkiksi tuo hereillä saatu siemensyöksy auttaisi yöllisten siemensyöksyjen kanssa. Ehkäpä sinua lohduttaa myös ajatus siitä, että kyse on vain yhdestä elämänvaiheesta ja yölliset siemensyöksyt yleensä vähenevät iän myötä. Jos kaipaat asiaan vielä lisää tietoa, voit kääntyä terveydenhoitajan puoleen tai jutella jonkun aikuisen kanssa asiasta. Tsemppiä sinulle!
Maija Nieminen