SSRI-lääkkeet ja seksuaalitoimintojen häiriö
Hei
Mistä saa apua? Ssri lääkkeiden myötä alapään ja mielen yhteys katkesi. Nyt ilman lääkkeitä pari vuotta eikä orgasmi tunnu enää miltään. Asiasta on kysytty lääkäriltä. Hän vain sivuttaa asian, että lääke tuhosi ilmeisesti jonkun hermon. Kyse ei todellakaan ole henkisestä ongelmasta. Tiedän hyvin miten kehoni toimi ennen lääkitystä ja miltä orgasmi tuntuu. Nyt orgasmi ei tunnu miltään. Mistä apua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä kuulla, että olet ottanut tilanteesi puheeksi lääkärin kanssa ja samalla ikävä kuulla, että et ole tullut kohdatuksi.
Et ole yksin. SSRI-lääkkeet voivat aiheuttaa seksuaalitoimintojen häiriöitä, jotka valitettavasti joskus voivat jatkua myös lääkkeen lopettamisen jälkeen. Näihin häiriöihin voivat kuulua muun muassa genitaalialueen tuntomuutokset, orgasmin saamisen vaikeus ja orgasminaikainen mielihyvän puute. Tilanteelle on olemassa englanninkielinen käsite Post-SSRI Sexual Dysfunction (PSSD). PSSD:n syntymekanismia, samoin kuin hoitokeinoja, tutkitaan maailmalla parhaillaan.
Koska PSSD-tilanteet ovat monisyisiä, toimivinta hoitoa rakennetaan usein moniammatillisessa yhteistyössä. Lääketieteellisistä kysymyksistä on mahdollista keskustella lääketieteen ammattilaisen kanssa – mitä olet toki jo yrittänytkin. Osalla lääkäreistä on erityisosaamista seksuaalilääketieteen alan kysymyksissä, ja ihannetilanteessa pääsisit keskustelemaan juuri tällaisen ammattilaisen kanssa. Seksuaaliterapeutin kanssa taas on mahdollista tarkastella sitä, mikä voisi tukea keho-mieli-yhteyttä ja auttaa löytämään ja vahvistamaan nautintoa siten kuin se nykyisessä tilanteessasi on mahdollista. Olet lämpimästi tervetullut maksuttomalle vastaanotollemme, jonka yhteystiedot ja ajanvarausohjeet löydät täältä.
Neuvonnan tiimi