Stressaan raskaudesta
Hei :). Olen jonkin aikaa sitten alkanut seurustelemaan itseäni muutaman vuoden vanhemman pojan kanssa. Kokeilimme yhdessä seksiä noin viikko sitten, kaikki meni hyvin ja käytimme kondomia. Olin edellisen poikaystäväni kanssa yhdessä noin kolme vuotta, mutta koin silloin olevani vielä liian nuori varsinaiseen rakasteluun. Kokeilimme seksiä muilla tavoin mutta meillä ei ollut yhdyntää. Nyt uuden kumppanini kanssa koimme olevamme valmiita, mutta itselläni on kova stressi siitä että olisin raskaana.. Vaikka todennäköisyys siihen on niin pieni. Tein testin muutaman päivän päästä seksistä ja se näytti negatiivista. Voiko silti olla mahdollista, että olen raskaana? Kondomi ei hajonnut, mutta se liukui välillä osittain pois päältä. Poika ei lauennut sisääni. Voiko ”touhutipoista” tulla raskaaksi? Asetimme kondomin ohjeiden mukaan, mutta se liukui useaan kertaan osittain pois. Vaihdoimme kondomin kerran, poika ei ollut lauennut mutta kondomissa ja peniksessä oli touhutippoja joten voiko olla mahdollista, että asettaessa uutta kondomia käsien välityksellä uuteen kondomin olisi siirtynyt siemennestettä ja olisin tullut raskaaksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava kuulla, että uudessa seurustelusuhteessa koet olosi turvalliseksi ja valmiiksi seksiin yhdessä ja että koit yhteisen ekan kerran menneen hyvin. Harmi, että olet kuitenkin joutunut murehtimaan ei-toivotun raskauden mahdollisuudesta.
Raskaustestin tekeminen muutaman päivän päästä yhdynnästä ei anna vielä luotettavaa tulosta. Tietyillä raskaustestimerkeillä testin voi tehdä aikaisintaan noin viisi päivää ennen oletettua kuukautisvuodon alkua. Osa testeistä näyttää mahdollisen raskauden vasta kuukautisten oltua jo muutaman päivän myöhässä. Erilaisia testejä myydään muun muassa apteekeissa. Testipakkauksissa lukee käyttöohjeet ja apteekin henkilökunta auttaa sinua mielellään.
Kondomin pois päältä rullautuminen ei ole yleistä, mutta joskus kumi voi liukua pois päältä käytön aikana. Kumi tulisi rullata paikalleen mahdollisimman tukevasti peniksen tyveen saakka parhaimman pysyvyyden takaamiseksi. Ennen rullaamista on tärkeää varmistaa kondomin rullaussuunta ja puristaa kondomin kärjestä ylimääräinen ilma pois. Kaikki kondomimallit eivät sovi kaikille peniksille ja teidänkin voisi olla jatkossa hyvä kokeilla erilaisia, mahdollisesti istuvampia malleja. Hyvä, että vaihdoitte liukuvan kumin toiseen, joka toivottavasti pysyi paremmin paikallaan.
Runsaat touhutipat voivat liukastuttaa penistä niin, että kondomi saattaa liikkua. Touhutipat eivät ole sama asia kuin siemenneste, mutta periaatteessa touhutippojen seassa voisi olla siittiöitä. Touhutippaisilla käsilläkin voi kuljettaa vahingossa naisen sisälle siittiöitä, jotka saattaisivat otolliseen aikaan johtaa hedelmöittymiseen ja raskauteen. Tällaisen todennäköisyys ei ole suuri, mutta raskaus on mahdollinen aina kun emättimeen joutuu siittiöitä ja naisen ovulaatio osuu samalle ajalle.
Kohdallanne on hyvin epätodennäköistä, että raskaus olisi alkanut touhutippojen siirryttyä käsien ja kondomien kautta emättimeen. Jos asia ei ole vielä selvinnyt, on kuitenkin hyvä tehdä uusi raskaustesti kuukautisten oletetun alkamisajankohdan lähellä. Asiasta voit myös keskustella esimerkiksi terveydenhoitajan tai muun luotettavan aikuisen kanssa niin halutessasi. Olet varmaan jännittänyt asiaa aikalailla, toivottavasti tästä sait selkoa ja voitte jatkaa tietoisemmin ja huolettomammin seksistä nauttimista. Voit lukea sivuiltamme lisää raskauden pelosta ja ehkäisyvälineistä.
Sonja Vesanen & Maria Vihlman