Suhde ei-hyvännäköisen henkilön kanssa
Voiko suhde toimia, jos ei pidä kumppaniaan hyvännäköisenä? Yksi mies on ihana, periaatteessa kaikkea mitä haluan luonteen kannalta. Tulevaisuudenhaaveetkin mätsää mutta en vaan pidä häntä kovin viehättävänä. Tiedä sitten ihastunko ajan kanssa ulkonäköönkin. Tuntuu julmalta todeta itselleen että pidän monia ihmisiä kuumempina kuin häntä, vaikka sille tuskin voikaan mitään. Seksistä ei pitäisi tulla ongelmaa onneksi, en edes halua usein, mutta kaipa kumppanin kuuluisi olla sellainen ketä ”jaksaa katsella” vuosia ja vuosikymmeniä. Niin ainakin monesti väitetään ja moni sanoo pitävänsä kumppaniaan tyyliin maailman hyvännäköisimpänä.

Hei,
kiitos viestistäsi. Kerroit, että olet tavannut miehen, joka on luonteeltaan juuri sellainen kun toivot kumppanisi olevan. Et kuitenkaan pidä hänen ulkonäköään kovin viehättävänä. Pohdit, voiko suhde toimia, jos kumppaniaan ei pidä hyvännäköisenä.
Kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Ihastuminen on aina yksilöllistä ja on mahdotonta tietää etukäteen, häiritseekö toisen ulkonäkö siinä vaiheessa kun on tutustunut häneen paremmin. Ihastuksen tai kumppanin viehättävyys on aina monen osatekijän summa. Siihen voivat liittyä ulkoisen olemuksen ohella muun muassa toisen persoonallisuus, käyttäytyminen, arvot, kiinnostuksenkohteet, mieltymykset sekä tulevaisuuden haaveet. Osalle ihmisistä ihastuksen tai kumppanin ulkonäkö merkitsee paljon, osalle ihmisistä vähemmän.
Moni suhde toimii hyvin, vaikka alussa ulkonäkö ei ole täysin miellyttänyt kumpaakaan tai toista osapuolta. Jotkut ovat ruvenneet jopa pitämään erityisen paljon niistä kumppaninsa piirteistä, jotka alussa häiritsivät. Toki on myös henkilöitä, jotka eivät ole yrityksestä huolimatta päässeet yli siitä, että toisen ulkonäkö ei vastaa omia mieltymyksiä.
Suhteen laatu voi myös osaltaan vaikuttaa siihen, kuinka suuri rooli ulkonäöllä on. Jos se perustuu esimerkiksi seksuaaliselle läheisyydelle, voi ulkonäöllä olla enemmän merkitystä kuin esimerkiksi silloin, kun ajatuksena on löytää vakaa ja turvallinen kumppani tai kumppani, jonka kanssa perustaa perhe.
Marja Heikkinen & Maria Vihlman