Sukuelinten rutiininomainen tarkastus
Voiko aikuisiässä käydä tarkastuttamassa oman peniksen ja kivekset ns. rutiininomaisesti terveysasemalla, vaikkei olisi mitään akuuttia huolta omasta alapääterveydestään? Teen omatarkkailua mutta olisi joskus varmaan ihan hyvä jos myös ammattilainen tekisi sen. Mitä tutkimuksessa tapahtuisi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että haluat huolehtia terveydestäsi. Omatarkkailu on tärkeää ja tarkkailua kannattaakin tehdä säännöllisesti.
Riippuu paljon terveysaseman resursseista, tekevätkö he rutiininomaisia tarkastuksia. Periaatteessa mitään virallista estettä tarkastuksen tekemiselle ei pitäisi olla. Terveydenhoitajalta saattaisi löytyä aikoja rutiininomaiseen tarkastukseen paremmin kuin lääkäriltä, mutta toki tätä kannattaa kysyä omalta terveysasemaltaan. Yksi vaihtoehto on myös kääntyä joko opiskelija- tai työterveyden puoleen. Mikäli julkisella puolella ajan varaaminen on hankalaa, voi yksityisellä puolella varata ajan urologille.
Tutkimuksessa asiantuntija tunnustelee sukuelinten alueen huolellisesti käsin. Tutkimuksen ei pitäisi sattua, joten tilannetta ei ole syytä jännittää. Tutkimuksen aikana on myös mahdollista kiinnittää huomiota niihin seikkoihin, jotka sinua mietityttävät terveydessäsi. Tutkimuksissa ja niiden tekijöissä voi kuitenkin olla eroja, joten parhaimman tiedon saat kysymällä asiasta etukäteen joko terveysasemaltasi tai urologin vastaanotolta.
Neuvonnan tiimi