Suojaamaton yhdyntä kuukausi sitten, ja menkat myöhässä n. kuukauden. Jälkiehkäisy...
Suojaamaton yhdyntä kuukausi sitten, ja menkat myöhässä n. kuukauden. Jälkiehkäisy otettu 3 vuorokauden sisällä, (eli hyvissä ajoin EllaOne) Raskaustestejä otettu 3 kpl ja näyttävät negatiivista. Onko mahdollista tulla raskaaksi myöhemmin vaikka negatiivista näyttänyt alussa jopa 3 kertaa? Pelkään, että tulee jokin yllätysraskaus enkä ehdi aborttiin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä kuulla, että jälkiehkäisystä on huolehdittu, jos siihen on ollut tarvetta. Vaikuttaisi siltä, että olet toiminut aivan ohjeiden mukaisesti ja tehnyt jo raskaustestinkin. Joskus raskaustesti voi olla negatiivinen ja myöhemmin tehty testi ollakin positiivinen. On kuitenkin otettava huomioon, että monilla jälkiehkäisypilleri voi aiheuttaa epäsäännöllisyyttä kuukautiskiertoon, välivuotoja tai joillakin kuukautiset voivat jäädä pois.  Luultavasti sinun tapauksessasi on kyse pikemminkin jälkiehkäisyn seikoittamasta kuukautiskierrosta eikä raskaudesta, olethan huolehtinut jälkiehkäisystä ajallaan ja saanut jo kolmesti negatiivisen tuloksen raskaustestin tehdessäsi.
Oletko pystynyt juttelemaan asiasta kenellekään luotettavalle henkilölle? Monesti jo puhuminen ja toisen tuki voi auttaa hälventämään omia pelkoja. Mikäli kuukautiset eivät ole edelleenkään alkaneet, voisi sinua helpottaa käynti lääkärin luona. Häneltä saisit vielä varmimman tiedon ja voisitte myös keskustella esimerkiksi siitä, onko sinun tapauksessasi tarvetta käynnistää kuukautiset uudestaan lääketieteellisin menetelmin.
Ei siis ole syytä huoleen; jos oletkin raskaana, saat sen tietää jo tarpeeksi aikaisilla viikoilla lääkärin luona. Jos taas et ole, saat kuukautiskiertosi kohdilleen ja mielenrauhan tilanteesi suhteen. Paljon tsemppiä ja kaikkea hyvää elämääsi.
Maija Nieminen