Syyllisyyden tunne avoimessa suhteessa
Hei! Sovittiin mieheni kanssa että ollaan avoimessa suhteessa. Olen nyt yhden miehen kanssa touhunnut ja se oli ihanaa. Silti tuntuu että teen väärin vaikka mieheni kanssa ollaan puhuttu asia monesti läpi. Ja tuntuu hyvältä käydä ” vieraissa”. Miten voisin rentoutua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Suhteen säännöistä on tärkeää keskustella kumppaninsa kanssa. Siksi onkin hyvä kuulla, että olette pystyneet keskustelemaan toiveistanne yhdessä. Omia fantasioita on lupa toteuttaa avoimessa suhteessa, jos se kaikille osapuolille sopii.
Ihminen oppii jo lapsuudessaan, mikä on oikein ja mikä väärin. Myös elämänkatsomus, kulttuuri ja ympäristö vaikuttavat omiin asenteisiin. Nämä erilaiset tekijät voivat vaikuttaa siihen, miten aikuisena näkee maailman ja millaisia esimerkiksi omat arvot ovat. Joskus luvan salliminen itselleen voi olla vaikeaa. Tilanteeseen saattaa vaikuttaa kaikki siihenastisen elämän aikana omaksutut käyttäytymis- ja ajatusmallit. Tässä ei ole mitään outoa, mutta tilanne voi turhauttaa.
Omia tuntemuksiaan olisi tärkeää kuunnella ja pyrkiä toimimaan niin, että seksitilanteet tuntuvat hyviltä. Mukava kuulla, että kokemus uuden miehen kanssa oli kuitenkin myös ihana, vaikka tuntuu samalla, että tekisit väärin. Ristiriitaiset tunnekokemukset voivat aiheuttaa ahdistusta ja silloin voi olla vaikeaa rentoutua. Ehkä sinua voisi helpottaa keskusteleminen näistä tunteistasi sekä miehesi että uuden seksikumppanin kanssa. Voitte sopia, että etenette siihen tahtiin, johon koet olevasi valmis antamaan luvan itsellesi. Jos tuntuu väärältä olla ilman kumppaniaan seksissä, voi pohtia, olisiko kumppanin mahdollista olla paikalla joko osallistujana tai sivustakatsojana seksin aikana. Voisitko näin kokea itsesi rentoutuneemmaksi? Toinen vaihtoehto voisi olla, että testaatte ensin roolileikkien avulla miehesi kanssa seksin harrastamista ”vieraan” kanssa. Voitte toteuttaa fantasioitanne vieraasta kumppanista yhdessä, ilman tunnetta syyllisyydestä.
Vaikka parisuhteessa on kaksi ihmistä, on yksilöillä lupa myös omannäköiseen seksuaalisuuteen. Jos omien tunteiden käsitteleminen on hankalaa, kannattaa tilanteesta jutella ammattilaisen kanssa. Mukaan voi ottaa myös kumppaninsa, mikäli näin haluatte. Kommunikoinnin ja tunteiden käsittelyn apuna on lupa käyttää esimerkiksi muita neuvontapalvelujamme, joiden yhteystiedot löytää täältä.
Neuvonnan tiimi