Syyllisyyden tunne
Olen 18 vuotias tyttö ja koen, että seksuaaliset haluni ovat häiritsevän suuria.
Ajattelen seksiä ja miehiä monesti päivässä ja se on alkanut ahdistamaan. Oloni on tämän takia hyvin epänaisellinen ja koen syyllisyyttä esimerkiksi masturboituani.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Vaikka yhteiskunnassamme ei enää näy entiseen verrattuna yhtä vahvoja negatiivisia asenteita naisen seksuaalisuutta kohtaan, ovat sukupuolinormit edelleen näkyvillä. Sukupuolinormit ovat sukupuoleen liittyviä käsityksiä ja oletuksia, joilla ei ole objektiivista perustaa. Sukupuolinormit eivät kerro siitä, mikä on naisellista tai miehekästä, vaan siitä, mitä yhteiskunnassa mielletään naiselliseksi tai miehekkääksi.
Sukupuolistereotypiat tulevat usein näkyviksi etenkin seksuaalisuuden alueella. Sukupuolinormeista kumpuava käsitys on esimerkiksi se, että naisella olisi aina vähemmän seksuaalisia haluja kuin miehellä. Tällaisessa ajattelussa yksilöllisyys unohtuu. Todella monen yksilön kohdalla seksuaalisten halujen määrä ei ole sukupuolinormien mukainen.
Jokaisella on oikeus olla seksuaalisesti halukas ja ilmentää sukupuoltaan ja seksuaalisuuttaan yksilöllisesti. Kaikilla sukupuolilla voi ja saa olla yhtä paljon seksuaalisia haluja. Jokaiselle sukupuolelle on tavallista, että seksiä ajatellaan useaan otteeseen päivän aikana. Jokaisella on lupa nauttia seksuaalisuudestaan riippumatta siitä, mitä ajatuksia muilla saattaa olla tietyn sukupuolen seksuaalisuudesta. Oikeus nauttia masturboinnista eli sooloseksistä kuuluu kaikille sukupuolille. Sooloseksistä voit lukea lisää täältä.
Silloin kun seksikäyttäytymistä ei pysty itse hallitsemaan ja se aiheuttaa ongelmia arjessa, voi olla kyse addiktoituneesta seksikäyttäytymisestä. Tähän liittyy usein pakonomaisia ajatuksia ja tapoja. Tukea addiktoituneeseen seksikäyttäytymiseen voi saada seksuaalineuvonnasta ja -terapiasta. Addiktoituneesta seksikäyttäytymisestä voit lukea lisää täältä.
Jos syyllisyyden ja ahdistuksen tunne vaivaavat Sinua tai koet, että seksuaaliset ajatuksesi ja tapasi ovat pakonomaisia ja elämää hankaloittavia, voit halutessasi soittaa meille ja keskustella asiasta lisää. Sexpon neuvontapuhelimen numero ja aukioloajat löytyvät täältä.
Anna Ahtiainen & Maria Vihlman