Tahmainen terskan pinta
Terskan pinta on vähän tahmanen ja haisee ehkä vähän pahalle kun vedän esinahan taakse. Heti suihkusta peniksen pesun jälkee on myös tahmainen hetken aikaa. Vähän aikaa kun on esinahka taakse vedettynä niin ei ole enään tahmainen eikä haise pahalle. Mikä mahtaa olla vikana jos on.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahan alle syntyy helposti päivän mittaan esinahkatalia, eli smegmaa. Se on valkoista ja rasvaista eritettä, josta voi syntyä myös hajuja ennen talin pesemistä pois. Pesu kannattaa hoitaa lämpimällä vedellä esinahan alta, jolloin sukuelinten alue pääsee puhdistumaan kunnolla. Alueelle ei välttämättä tarvitse käyttää mitään pesuainetta, mutta jos koet, että pelkkä vesipesu ei riitä saamaan tahmaa pois, voi testata pientä määrää intiimialueelle sopivaa pesuainetta.
Onko käyttämäsi pesuvesi ollut sopivan lämmintä ja oletko pessyt sukuelinten alueen huolellisesti? Oletko kuivannut alueen huolella suihkun jälkeen? Hyvä, että jonkin ajan päästä alue ei enää haise tai ole tahmainen. Onko kyseessä uusi tilanne vai onko kehosi aina toiminut näin? Kyse voi olla yksilöllisistä eroista, joista ei tarvitse olla huolissaan. Joskus tilanteen taustalla voi olla esimerkiksi tulehdus ja tällöin saattaa ilmetä muitakin oireita, kuten limakalvon kutinaa tai punoitusta. Jos asia vielä vaivaa sinua tai sinulle tulisi muita oireita, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen saadaksesi varmimman vastauksen tilanteeseesi.
Neuvonnan tiimi