Tamponin vaarat
Voiko tamponia pitää turvallisena? TSS-riskin lisäksi olen kuullut, että tamponin käyttö altistaisi tulehduksille. Kun ottaa huomioon, että tamponit on tehty esim. puuvillasta, ei vaikuta järkevältä tunkea alapäähänsä sellaisia ”vierasaineita” tunneiksi kerrallaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit kysymyksessäsi, että olet huolestunut tamponin käytöstä aiheutuvista riskeistä ja pohdit onko tamponia turvallista käyttää. Kysymyksessäsi esiin tuomasi TSS eli toksinen shokkioireyhtymä on Staphylococcus aureus -bakteerikannan aiheuttama äkillinen monielinsairaus. Se esiintyy useimmiten nuorilla naisilla kuukautisvuodon alkamisen jälkeen melko pian, mutta siihen voivat sairastua myös lapset tai miehet. Riskitekijänä voidaan pitää tamponin käyttöä. Koska TSS voi olla hengenvaarallinen, on tärkeää tunnistaa mahdolliset oireet. Jos sinulla alkaa yllättäen korkea kuume, pahoinvointia, oksentelua, ripulia, ihottumaa, huimausta, lihaskipua, heikotusta, päänsärkyä tai punoitusta emättimessä, silmissä tai kurkussa, poista heti mahdollinen tamponi. Ole yhteydessä välittömästi lääkäriin ja kerro, jos sinulla on samaan aikaan kuukautiset. Itsessään tamponit eivät aiheuta toksista shokkioireyhtymää.
Kysymyksessäsi pohdit myös emätintulehdusriskiä tamponin käyttöön liittyen. Varsinaisesti tamponin käyttö ei yleisesti ottaen lisää emätintulehdusten riskiä. On kuitenkin tärkeää vaihtaa tamponi riittävän usein ja huolehtia omasta intiimihygieniasta. Samaa tamponia ei ole hyvä käyttää paria tuntia pidempään, vaikka tamponin imukyvyn vuoksi se voisikin olla mahdollista. Kannattaa valita tamponin imukyky oman kuukautisvuodon määrää vastaavaksi. Liian imukykyinen tamponi voi luoda kasvualustan mahdollisille bakteereille etenkin, jos sen antaa olla kauan paikoillaan. Kertakäyttöisille tamponeille hyvä vaihtoehto on myös kuukuppi, joka on valmistettu lääketieteellisestä silikonista. Kuukuppia voi käyttää yhtäjaksoisesti pidempään kuin tamponia ja toisille riittää vain muutama tyhjennyskerta vuorokauden aikana. Kuukuppi on ekologinen ja oikein käytettynä hygieninen vaihtoehto kertakäyttöisille kuukautissuojille.
Toivottavasti näistä vastauksista on sinulle apua pohdinnassasi, minkälaista kuukautissuojaa haluat käyttää! Jos kaipaat lisätietoa kuukautisista, löydät niitä tästä.
Iina Y. & Oona Turunen